Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center

25 anys del primer centre terapèutic per tractar la malaltia d’Alzheimer

Avui, 25 de novembre, es compleixen XXV anys de la fundació del Centre de Dia de la Fundació ACE. Va ser el primer centre específic per tractar la malaltia d’Alzheimer a Espanya. La neuròloga Mercè Boada, Creu de Sant Jordi 2016, i el psicòleg Lluís Tárraga el van fundar sota el nom Alzheimer Centre Educacional (ACE). La hipòtesi que el sostenia era la que era possible reeducar persones amb la malaltia d’Alzheimer per mantenir les seves capacitats tant com fos possible.

25 anys després, el Programa de Psicoestimulació Integral és encara el mètode que apliquen els professionals del Centre als pacients. Ha estat publicat en revistes de prestigi en el sector com el Journal of Alzheimer’s Disease, per exemple. Aquest programa demostra que el deteriorament cognitiu passa per diverses fases en les quals és possible una intervenció no farmacològica basada en la psicoestimulació i els exercicis de memòria que ajudin a preservar-la.

Una estructura dedicada a l’Alzheimer

Fundació ACE, que es va crear cinc anys després, ha generat tres unitats més per tractar l’Alzheimer i altres demències. Entre elles, la Unitat de Recerca, que ha participat en el descobriment de 12 gens relacionats amb la malaltia. La Unitat de Diagnòstic, que en 20 anys ha diagnosticat a més de 20.000 persones, i l’Hospital de Dia, l’únic centre per tractar Alzheimer precoç, és a dir, en persones de menys de 65 anys.

clauer-ace-data-fundacio-10