Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center

FACEHBI, un projecte de Fundació ACE, publicat pel JPAD

.

El projecte FACEHBI ha estat publicat recentment per la revista Journal of Prevention of Alzheimer’s Disease (JPAD. FACEHBI (Fundació ACE Healthy Brain Initiative) és un estudi que va començar al desembre de 2014 i té com a objectiu estudiar les queixes subjectives de memòria de 200 persones sense deteriorament cognitiu, però que noten que tenen pèrdues de memòria. Amb el temps s’ha vist que actuar en les fases inicials on l’Alzheimer encara no presenta Deteriorament Cognitiu Lleu podria ser clau per desenvolupar fàrmacs que permetin actuar posteriorjpad-sidement sobre l’Alzheimer.

Los participantes de este estudio tienen todos más de 50 años y son personas sanas que presentan quejas subjetivas de memoria. Sin embargo, deben ser personas que no presenten depresión ni ansiedad importantes, ya que son factores que interfieren directamente en un correcto funcionamiento de la memoria. A estas personas se les hace un seguimiento de dos años.

Aquest estudi, oficialment catalogat com a assaig clínic, està aprovat per l’Agència Espanyola del Medicament i el Comitè Ètic de l’Hospital Clínic de Barcelona.

L’estudi consta de tres fases principals: quan entren se’ls fa una bateria de proves completa, al cap d’un any es realitza una visita mèdica de seguiment. Finalment, quan acaben els dos anys se’ls torna a relitzar la mateixa bateria de proves que els va fer a l’inici.

D’aquesta manera, l’estudi pretén determinar si les queixes subjectives de memòria, encara que no es puguin objectivar en cap error, són un marcador de risc i / o fan que aquestes persones tinguin més risc d’acabar desenvolupant una demència o Alzheimer. Això es descobrirà amb el seguiment del pacient durant dos anys, tot i que Fundació ACE no descarta ampliar-lo a més temps en un futur.

L’altre objectiu del projecte consisteix a identificar biomarcadors (paràmetres que es puguin mesurar, per exemple en sang o amb la ressonància magnètica) que puguin identificar el risc de desenvolupar demències o Alzheimer. Això és possible gràcies al seguiment en el temps comparant els resultats de les diferents proves entre les persones que han desenvolupat Alzheimer i les que no. Aquest estudi també permetrà observar les alteracions que es poden manifestar en estadis molt inicials, quan encara no hi ha deteriorament cognitiu lleu però sí queixes subjectives de memòria.

La publicació de FACEHBI en revistes internacionals consolida el valor de l’estudi i és un reconeixement als avenços que generaran iniciatives com aquesta.