Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center

Un 30% de malalts d’Alzheimer no tenen cuidador

Un estudi realitzat per Fundació ACE alerta sobre el fet que un 30% de les persones que pateixen algun tipus de demència no reben les cures necessàries ni compten amb cap tipus de supervisió durant la seva activitat diària.

Els resultats de la investigació, realitzada sobre la base de 5.800 malalts amb demències, també constaten que el 38% d’aquestes persones malaltes sense cap cuidador (és a dir, 650 de la població estudiada), a més viuen sols.

La presentació de les conclusions de l’estudi sobre la situació social de les persones amb Alzheimer i altres demències durant el Workshop Mediterranean Alzheimer Alliance, una reunió de neurocientífics celebrada coincidint amb la X Conferència Biennal Barcelona-Pittsburgh i de la XX edició de la Reunió Anual de la SCN, que entre el 25 i el 27 de maig ha reunit a Barcelona més de 400 experts en neurologia i demències.

Segons la Dra. Pilar Cañabate, directora de l’estudi i cap de departament social de la Fundació ACE, “la falta de cures als malalts amb demències es deu a la desinformació generalitzada sobre l’Alzheimer”. Cañabate ha afegit que “la major part de la població té moltes dificultats per identificar la malaltia, ja que confonen el deteriorament cognitiu amb el procés natural d’envelliment i l’edat”.

Per a la directora de l’estudi, “la manca de coneixement sobre demències provoca situacions de risc entre els malalts i el seu entorn més immediat, com el familiar”.

En conseqüència, Pilar Cañabate reclama “reforçar les accions d’informació i formació sobre l’Alzheimer i altres demències per als familiars dels malalts i la societat en general”. Segons la directora de l’estudi de la Fundació ACE, “cal facilitar les claus per identificar els símptomes de l’Alzheimer i d’aquesta manera reduir situacions de risc per al malalt i per al conjunt de la comunitat”.

Algunes dades de l’estudi són reveladors dels riscos de no comptar amb el suport d’un cuidador. En aquest sentit, es posa de manifest que un 37,7% dels malalts amb demència prenen decisions d’ordre major respecte a la seva salut i el seu futur posant en risc la seva vida i la de terceres persones.

Cal destacar que el 6,6% (322 persones) dels 5.792 pacients en què es va detectar demència, segueixen conduint. Patir una demència, ja en estadi lleu, implica tenir les funcions cognitives alterades i, si bé la part mecànica de la conducció, en un principi, no té perquè estar alterada, la capacitat de reacció davant imprevistos, la coordinació de moviments o el pensament estan alentits. És a dir, si han de fer front a un petit incident, una frenada, per exemple, la persona afectada no tindria capacitat de resoldre-ho de manera immediata posant en perill la seva seguretat i la de la resta de conductors. A més, si té la part posterior del cervell alterat tindrà dificultats per interpretar l’espai i les distàncies; no reduirà la velocitat a temps en un semàfor, s’aproximarà massa a altres vehicles, etc.

Novetats de la X edició de la Conferència Biennal Barcelona-Pittsburgh

La desena edició de la Conferència Barcelona-Pittsburgh ha presentat un programa nou i atractiu, gràcies a la participació de més de 40 experts en els camps de la neurologia (clínica i d’investigació), la genètica, la geriatria, la psiquiatria, la neuropsicologia i la biologia.

La Fundació ACE celebra, des de fa 20 anys, Conferència Barcelona- Pittsburgh amb l’objectiu de concentrar en un mateix lloc a experts en neurologia, a nivell internacional, que posin en comú els seus coneixements i discuteixin idees innovadores amb força científica.