Els experts recomanen fomentar la lectura entre les persones amb Alzheimer

Fomentar i mantenir l’hàbit de la lectura ajuda a conservar l’activitat i les funcions cognitives de les persones amb Alzheimer. Així ho indiquen els experts de Fundació ACE que, en el marc de la celebració de la Diada de Sant Jordi, aconsellen promoure la lectura entre les persones amb demència com a eina per treballar el llenguatge i la memòria.

Malgrat que l’habilitat lectora és un dels processos que les persones perden més tard, és habitual que, progressivament, abandonin aquesta pràctica per l’esforç que els suposa seguir el fil del relat i mantenir l’atenció en allò que estan llegint.

Davant aquesta situació, els experts de Fundació ACE recomanen als familiars i als cuidadors de persones amb demència que els facilitin aquesta activitat acompanyant-los en la lectura i posant a la seva disposició un llibre o un diari o escrivint-los, per exemple, un text breu i amb lletra clara.

Adequar la lectura a les fases de l'Alzheimer

Amèrica Morera, sotsdirectora de la Unitat d'Atenció Diürna de Fundació ACE, recomana als familiars i cuidadors tenir en compte les necessitats específiques de la persona i l’estat de la malaltia per tal d’adequar i facilitar les lectures.

“Si aconseguim adaptar les lectures a les necessitats i interessos de la persona amb Alzheimer, podem aconseguir que aquesta activitat els resulti atractiva i, fins i tot, que els permeti recordar aspectes o emocions vitals”, assegura Morera. En aquest sentit, en funció de la fase de la malaltia, s'aconsella tenir en compte els següents aspectes:

En fase lleu: la persona pot llegir relats curts, contes o notícies a la premsa.
En fase moderada: és aconsellable recórrer a textos com la poesia, les faules o històries curtes que tinguin pocs personatges.
En fase avançada: s’hauria d’optar per la lectura de paraules o frases, escrites amb claredat. Les persones que es troben en aquesta fase acostumen a reaccionar positivament a refranys, dites populars i a la lectura de textos que tinguin un significat per a ells i que els traslladin a una vivència pròpia.

Consells per facilitar la lectura

Maribel Vera, terapeuta ocupacional de la Unitat d’Atenció Diürna, recomana a les famílies que facilitin eines a les persones amb demència per fer més agradable l’experiència. “Seria bo que a mesura que llegeixin facin anotacions en una llibreta, sobre les accions que vagin succeint durant la lectura. D’aquesta manera, cada vegada que agafi el llibre pot consultar les seves anotacions, i no tindrà la sensació de no saber que està llegint, o de perdre l’argument.”

D’altra banda, sobre la temàtica o gènere de les lectures facilitades, les expertes proposen recórrer als autors preferits de les persones afectades, encara que siguin lectures ja llegides.

Un 62,5% de participants a l’Aula de Cuidadors durant el darrer any han estat dones

09/03/2020Atenció i tractament
Un 62,5% de participants a les Aules de Cuidadors organitzades per la Fundació ACE durant els darrers 12 mesos han estat dones, segons es desprèn de les dades d’assistència recollides per l'Àrea de Treball Social.