Alzheimer Centre Educacional (ACE): amor i memòria

.

• Fundació ACE commemora el seu 25è aniversari amb un llibre electrònic que recull la vivència de la malaltia, des de la perspectiva de pacients, familiars i cuidadors

• L’ex-alcalde, Dr. Xavier Trias ha presentat el volum que recull, entre d’altres, un text de l’actor i director teatral Josep Maria Pou

• Es compleixen 25 anys de la fundació del primer centre de dia terapèutic per la malaltia d’Alzheimer a l’Estat espanyol

En el marc dels actes del 25 Aniversari, la Fundació ACE – Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center, especialitzada en el diagnòstic, la investigació, el tractament i l'educació de persones amb deteriorament cognitiu i demència, ha presentat aquesta tarda, al Centre de Dia, Alzheimer Centre Educacional: amor i memòria, un llibre electrònic que recorre els 25 anys del Centre de Dia d’aquesta entitat barcelonina, que ha esdevingut referent internacional.

En el marc d’un acte que ha comptat amb la intervenció inicial de l’ex-alcalde i ex-Conseller de Sanitat Dr. Xavier Trias, la presentació del llibre ha reunit a 70 persones, entre malalts i familiars juntament amb els cuidadors i professionals de la fundació i a diverses personalitats de la societat civil.

La publicació recull 23 relats sobre el dia a dia de la malaltia, des de la perspectiva de les famílies que hi conviuen i dels professionals de la Fundació ACE que hi treballen. Entre els testimonis del llibre, també hi ha algunes entitats i personalitats, les quals han aportat escrits molt personals, com l’actor i director teatral, Josep Maria Pou (Premi Gaudí d'Honor-Miquel Porter 2017 de l’Acadèmia del Cinema Català); o cançons, com Quiero caminar, de la cantautora barcelonina Sílvia Álvarez, qui ha cedit aquest tema ple d’esperança.

El llibre es podrà descarregar de manera gratuïta al web de la Fundació.

Donar veu als col·lectius afectats

Durant la seva intervenció, Xavier Trias ha manifestat la seva “admiració per aquells que assisteixen a persones amb demència”. Trias també ha volgut fer palès el seu suport a la Fundació ACE, de la qual n’ha destacat “el compromís amb la ciutadania” i “la rellevància de la gent gran en les societats modernes”.

L’ACE fou creat quan Trias era Conseller de Sanitat i, sota el seu mandat, es va donar impuls al programa “Vida als anys”. A més de l’ex-alcalde, a la presentació també han intervingut el director de la Fundació, Lluís Tárraga, i el director de Relacions Corporatives de l’entitat, Antoni Gelonch.

L’acte ha donat veu als principals col·lectius afectats per la malaltia. En representació de les famílies, Gloria Vivas, filla d’una malalta d’Alzheimer, ha descrit com és el dia a dia d’aquests malalts. D’altra banda, en nom dels professionals de l’ACE, ha intervingut el gerocultor Joan Carles Ribes, qui ha explicat que "tot i havent-se multiplicat el treball i les línies d'actuació a Fundació ACE, continua tenint bones sensacions. Perquè, per exemple, quan en una classe de musicoteràpia un malalt avançat d'Alzheimer aconsegueix taral·lejar una cançó i t'adreça una mirada que diu: ho he aconseguit, ho he pogut fer... Això són bones sensacions".

ace

Portada del llibre

Finalment, amb una intervenció molt emotiva, la veu dels pacients l’ha posat Domènech Balcells, diagnosticat de demència l’any 2010. Balcells ha recordat que "la meva família i jo vàrem entrar en una mena d'ombra davant la notícia rebuda, i ens vam dir que havíem de buscar qui ens pogués ajudar, orientar i donar tot allò que nosaltres desconeixíem. Havíem sentit parlar de Fundació ACE i ens hi vam adreçar per tal de confirmar el diagnòstic i posar fil a l'agulla. I cada dia posem fil a l'agulla, encara que cada cop em costi més acabar la puntada".

Intervencions no farmacològiques: un programa d’èxit

L’Alzheimer Centre Educacional (ACE) va ser fundat pel psicòleg Lluís Tárraga i per la neuròloga Mercè Boada, el 25 de novembre de 1991, essent el primer centre terapèutic de l’Estat dedicat exclusivament al tractament de l'Alzheimer. En la base de l’actuació del centre es troba el Programa de Psicoestimulació Integral (PPI), consistent en una intervenció no farmacològica.

El PPI va ser definit per respondre a la necessitat dels professionals que atenien a persones amb demència, a partir de la constatació que la capacitat d’aprenentatge dels malalts, tot i ser reduïda, existeix. I, per tant, pot ésser estimulada. El programa ja ha provat que el deteriorament cognitiu passa per diverses fases, en les quals és possible una intervenció no farmacològica basada en la psicoestimulació i els exercicis de memòria.

25 anys després, 1.600 persones han estat tractades al centre amb el PPI. Els pacients passen vuit hores al centre, de dilluns a dissabte, participant en tallers de grup concebuts per activar, recuperar o mantenir les capacitats físiques, intel·lectuals i socials. Situat al barri de Les Corts (c/ Numància, 117), enguany, el centre atén diàriament a 85 persones.

Al taller de psicoestimulació es fan activitats individuals o grupals, amb diversos graus de dificultat, per estimular les funcions mentals superiors. Al de psicoexpressió, els malalts tenen la possibilitat de reforçar la seva motricitat mitjançant tècniques de microgimnàstica i jocs. Finalment, als tallers ocupacionals, els pacients poden realitzar tasques manuals amb l’objectiu d’activar els records i la conversa. També poden participar en activitats que es desenvolupen en museus o centres de música, en el marc del programa Estimul’Art.

El model d'atenció de la Fundació està avalat per diverses institucions científiques de prestigi, com la Universitat de Pittsburgh, i ha estat publicat en revistes de referència del sector, com el Journal of Alzheimer’s Disease.

3 unitats per combatre a l’Alzheimer

Fundació ACE en la seva lluita contra la malaltia, compta amb tres unitats més per tractar l'Alzheimer i altres demències. La Unitat d'Investigació ha participat en el descobriment de 12 gens relacionats amb la malaltia; la Unitat de Diagnòstic, en 20 anys, ha diagnosticat a més de 20.000 persones; i, finalment, l'Hospital de Dia, centre específic per tractar persones amb Alzheimer o altres demències d'aparició precoç (amb menys de 65 anys).

Fundació ACE inaugura el Programa Cuidador Expert

10/01/2020Formació
El Programa Cuidador Expert ja s'ha inaugurat a la Fundació ACE, amb l'objectiu de contribuir a millorar la qualitat de vida dels cuidadors i cuidadores de persones amb demències.