Qualsevol professional pot actuar com a cuidador social i ser mentor d'altres persones

Tots els professionals involucrats en la cura social i en el treball directe d'atenció a les persones, tant en l'àmbit sanitari com educatiu, actuen com a mentors d'aquestes persones. És més, qualsevol persona pot ser cuidador social i mentor o mentora, si té una responsabilitat i un compromís amb el desenvolupament i progressió d'altres persones.

Aquesta és la principal conclusió del webinar organitzat per Fundació ACE que ha impartit aquesta setmana la professora i consultora educacional Lola Reeves Garay, que ha tractat sobre la vulnerabilitat i la resiliència col·lectives des de la perspectiva de l'atenció social.

No obstant això, segons Reeves, el paper del mentor o mentora no ha de contemplar-se des d'un punt de vista jeràrquic, sinó que el seu rol és educatiu dins del procés d'aprenentatge d'una persona i aquest procés porta el seu temps. La seva funció es basa en l'intercanvi d'habilitats. “No pel fet de ser mentors, tenim més habilitats que les persones a les quals estem assessorant, sinó que tenim d'altres diferents”, ha subratllat Lola Reeves.

En l'àmbit de la cura social, Lola Reeves assenyala que els mentors també tenen la responsabilitat de ser empàtics, proactius i constructius, prenent consciència del que els altres necessiten i intentant satisfer les seves necessitats, sense jutjar a ningú. Per a Reeves, ser mentor en un model holístic d'atenció representa tenir en compte les emocions, el comportament i les raons per les quals el cuidador o cuidadora es comporta d'una determinada manera, millorant la nostra connexió amb ells i ajudant-los a crear un entorn segur.

Un model holístic d'atenció

La consultora ha posat com a exemple de model holístic d'atenció a Fundació ACE, la qual cosa s'ha evidenciat més recentment durant la situació actual de pandèmia pel COVID-19. Lola Reeves ha assegurat que per construir resiliència comunitària s'ha d'avaluar la situació dels cuidadors durant tot el procés i tenint en compte les seves necessitats específiques, així com analitzar les necessitats futures i restablir progressivament els ritmes i rutines diaris. “Això és el que ha fet la Fundació a l'hora de continuar ajudant als cuidadors i usuaris gràcies a la comunicació telemàtica”, ha conclòs.

OPINIÓ | Amor en temps de COVID-19 per Mercè Boada

02/04/2020Notícies
Durant el bloqueig que estem vivint, m'he distanciat socialment, concentrada a la Fundació ACE. M’he permès escriure unes reflexions sobre el que està passant, segons el meu criteri.