El 70% de les persones amb Alzheimer són dones

.

• Independentment del sexe de la persona amb demència, el 67,2% dels cuidadors són dones.

• Les dades s'extreuen d'un estudi de Fundació ACE realitzat amb 10.000 persones del 2006 al 2015.

Un estudi de Fundació ACE - Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center posa en relleu l'elevada afectació de la demència en les dones. Segons les dades d'aquest estudi, el 70% de les més de 4.000 persones amb demència analitzades, són dones.

Aquesta xifra adquireix importància quan es relaciona amb la dada que al marge del gènere de la persona amb demència, el 67,2% dels cuidadors són dones.

La feminització del rol de cuidador

L'estudi dut a terme per la Dra. Pilar Cañabate, manifesta que en un 32,4% dels casos, el paper de cuidador de la persona amb demència ho assumeix l'esposa. La segueixen les filles, en un 27,6%. En tercer lloc, amb un 22,3 dels casos és l'espòs qui exerceix de cuidador i en un 9,1% dels fills homes. El 8,6% restant és un percentatge de perfils heterogenis entre els quals es pot trobar a les nores, nebots, germans i els cuidadors professionals.

La causa d'aquests percentatges rau fonamentalment en la tradicional atribució de la cura del malalt a la dona. És freqüent que aquestes desenvolupin les seves funcions com a prolongació del seu rol maternal o com a extensió de les tasques domèstiques.

A això es deu també l'actitud diferent que presenta l'home quan s'enfronta a la responsabilitat de les cures. Segons l'equip mèdic de Fundació, i a grans trets, els homes són més oberts a les instruccions o indicacions que se'ls donen.

En canvi, en general, les dones són més reticents a acceptar indicacions externes i fins i tot, en ocasions, podrien sentir qüestionades les seves capacitats per desenvolupar aquests cures.

"Jo sóc el cervell i ell, les cames"

Cal tenir en compte que aquestes situacions sobrevenen, en general, en edats en què el deteriorament físic comença a manifestar-se. Per tant, la majoria de les dones que exerceixen de cuidadores de les seves parelles sumen al deteriorament físic propi el que és causat per l'exercici d'aquestes funcions.

Mentrestant, la parella diagnosticada de demència, sobretot en fases inicials, mantindria unes capacitats físiques en bon estat malgrat la seva deteriorament de les funcions cognitives.

Així és habitual que sigui ella qui organitzi la casa i sigui ell qui faci les tasques físiques com sortir a comprar. No obstant això, aquesta situació que podria ser, dins del que cap, suportable, esdevé insostenible quan la malaltia avança i l'home ja no és capaç de sortir per si sol a causa de la desorientació que podria patir.

La por a perdre memòria també és femení

Des de la Unitat de Diagnòstic de l'entitat catalana han volgut també cridar l'atenció sobre el fet que són les dones les que més es preocupen per l'estat de la seva memòria.

Mensualment, des de 2008, Fundació ACE organitza una Jornada de Portes Obertes. Es tracta d'oferir a qualsevol persona major de 55 anys una revisió gratuïta de memòria. De les persones que han participat en les 14 Jornades que hi ha hagut en 2016, el 68,1% són dones.

dones i alzheimer

Fundació ACE celebra el primer Update en Alzheimer

12/12/2017Recerca
Fundació ACE celebra el primer Update en Alzheimer   Fundació ACE juntament amb el laboratori eslovè Krka ha organitzat el primer Update en A...