La doctora Laiene Olabarrieta presenta el seu estudi sobre la fluïdesa verbal

“Estudi de la fluïdesa fonològica, semàntica i d'acció en subjectes bilingües basc/espanyol i català/espanyol” és el títol de la tesi de la Doctora en Psicologia Laiene Olabarrieta, les conclusions de la qual ha presentat avui a Fundació ACE. La tesi, que la doctora va defensar el 2017 a la Universitat de Deusto, destaca que la relació entre el bilingüisme i les proves de fluïdesa verbal (FV) no és clara, ja que els estudis han mostrat resultats contradictoris depenent del grup o tipus de tasca utilitzat.

Després d'analitzar diferents perfils de persones per les seves característiques sociodemogràfiques, lingüístiques i el nivell de vocabulari, les conclusions d'aquesta tesi doctoral suggereixen que les persones bilingües amb un alt nivell de vocabulari puntuen igual que les monolingües a les proves de fluïdesa verbal. Aquestes proves, anomenades FV, són utilitzades per la seva fàcil i ràpida administració i per la seva alta sensibilitat al dany cerebral.

Per a la seva recerca, la doctora Olabarrieta va analitzar una mostra composada per 360 participants: 89 monolingües, 139 bilingües basc-espanyol del País Basc i Navarra i 132 bilingües català-espanyol de Catalunya.

La doctora Laiene Olabarrieta ha centrat la seva activitat en l'àrea de la neuropsicologia, amb experiència en avaluació neuropsicològica i implementació de programes de rehabilitació cognitiva en pacients amb dany cerebral. En l'actualitat, treballa per a la Universitat Pública de Navarra.

L’equip de recerca de Fundació ACE, reconegut amb set beques per a la recerca de l’Alzheimer i altres demències

02/12/2019Recerca
L'equip de professionals de la Unitat de Recerca de Fundació ACE ha estat reconegut amb set ajudes públiques per a la recerca de la demència que ascendeixen a un total de 616.000 euros.