30 coses que no coneixies sobre l’Alzheimer

Malgrat que l’Alzheimer és el tipus de demència més comú, encara existeix un desconeixement respecte l'evolució del deteriorament cognitiu dels pacients, la importància d’una detecció precoç, quins són els medicaments disponibles, com afecta les persones que han de conviure amb l’Alzheimer o el paper fonamental que tenen els cuidadors al llarg de tot el procés.

A continuació, t'enumerem les 30 coses que probablement desconeixies sobre l’Alzheimer, una demència que ja afecta més de 800.000 persones a Espanya:

1.

L'Alzheimer és el tipus més comú de demència. És una malaltia neurodegenerativa que causa problemes amb la memòria, el pensament i el comportament.

2.

Els símptomes de la malaltia d'Alzheimer solen ser pèrdues de memòria, canvis d'humor o de comportament i dificultats del llenguatge. En general, apareixen lentament i empitjoren amb el temps.

3.

La malaltia d'Alzheimer no està relacionada amb l'envelliment comú i, cada vegada més, es diagnostica en persones joves.

4.

A dia d'avui, no existeix cura per a la malaltia d'Alzheimer i els tractaments aplicables només poden alentir el seu avanç.

5.

Es preveu que el 2050, l'Alzheimer i altres tipus de demència podrien arribar a afectar més de 131 milions de persones a tot el món

6.

A Catalunya, més de 86.000 persones pateixen Alzheimer.

7.

S’estima que l'Alzheimer suposarà un cost de més de 7.000 milions d’euros a Catalunya l'any 2050.

8.

Una de les particularitats de l'Alzheimer és que encara avui es desconeixen les causes i, per aquest motiu, la recerca adquireix un paper clau

9.

En general l'Alzheimer es diagnostica a persones majors de 75 anys, en fases avançades, malgrat el progressiu augment de casos entre població més jove.

10.

El 80% de persones amb Alzheimer han estat diagnosticades per iniciativa dels familiars

11.

Un 24% dels malalts d'Alzheimer viuen sols i, d'aquests, gairebé un 40% no tenen ajuda de cap cuidador.

12.

Aproximadament, 7 de cada 10 afectats per l'Alzheimer són dones

13.

La capacitat lectora és un dels processos que es poden mantenir fins als estadis avançats de la malaltia d'Alzheimer. Per això, es recomana fomentar aquest hàbit entre els pacients.

14.

El 67,2% dels cuidadors de persones amb Alzheimer o demència són dones. El rol de cuidador el solen assumir les cònjuges o filles de les persones afectades.

15.

La malaltia que avui coneixem com Alzheimer va ser descrita per primera vegada pel psiquiatra i neuròleg alemany Alois Alzheimer el 1906.

16.

La malaltia d'Alzheimer és, segons l’OMS, el quart problema de salut al món

17.

Estudis recents suggereixen que els programes d'estimulació cognitiva són molt beneficiosos en el tractament de l'Alzheimer perquè permeten alentir la progressió de la malaltia.

18.

Es calcula que al voltant d'un 6% de persones afectades per l'Alzheimer encara condueix.

19.

En l'últim estadi del procés degeneratiu de l'Alzheimer, al pacient només li queda la memòria emocional amb la que pot comunicar-se mitjançant un somriure, una abraçada o un petó, però sense entendre el quan, a qui o el perquè.

20.

Alguns dels factors de risc de l'Alzheimer modificables són el consum d'alcohol i tabac, el sedentarisme i la hipertensió.

21.

Els fàrmacs per tractar l'Alzheimer són més efectius en les primeres etapes de la malaltia. Per això, en l'actualitat, el focus de la recerca està en la prevenció i la detecció precoç.

22.

La Unitat d'Atenció Diürna de Fundació ACE, dedicada a l'acompanyament diürn de pacients d'Alzheimer i demència, va atendre al voltant de 300 usuaris el 2017.

23.

Fundació ACE va diagnosticar l’any passat 1.280 persones de demència. 852 d’aquests casos eren de malaltia d’Alzheimer.

24.

A Fundació ACE treballem en nombrosos assajos clínics i projectes de recerca d'abast internacional destinats a totes les fases evolutives de la malaltia.

25.

L'Alzheimer afecta a cada persona de manera diferent. La seva evolució i durada variarà en funció de diversos factors com l'edat, la personalitat, la salut o la situació social, entre d’altres.

26.

Els casos d'Alzheimer hereditari representen al voltant de l1% del total i solen manifestar-se quan la persona és molt jove.

27.

Hi ha gens de risc en el nostre ADN que, associats a factors ambientals, tòxics i d'estil de vida, poden determinar el desenvolupament de l'Alzheimer, sobretot a partir dels 65 anys.

28.

Les sopes de lletres i els sudokus són eines útils per estimular les funcions cognitives del pacient mentre es diverteix.

29.

Si ens mirem la pressió, el colesterol i el sucre... Per què no la memòria? Fundació ACE realitza proves de memòria gratuïtes a persones majors de 55 anys per afavorir la detecció precoç.

30.

Malgrat ser la malaltia crònica que genera més despesa social i econòmica, l'Alzheimer rep 10 vegades menys inversió en recerca que altres patologies com el càncer o les malalties del cor.

En el mes de l’Alzheimer, Fundació ACE te com a objectiu donar a conèixer una demència que afecta més de 50 milions de persones a tot el món i que és un dels reptes actuals més extraordinaris en matèria d'investigació mèdica.

És per això que hem llençat la campanya “Regala un Record”. A través d'AQUEST FORMULARI, totalment anònim, podràs compartir una ocasió especial per donar visibilitat a l’Alzheimer i conscienciar la societat de la importància d'una detecció precoç.

Us animem a col·laborar!

Alzheimer: la química dels records

21/03/2019Sensibilització
Mercè Boada, directora mèdica i cofundadora de Fundació ACE, va participar ahir al congrés INFARMA 2019. La seva ponència es titula "Alzheimer: la química dels records."