notícies

L'Observatori Global de demència de l'OMS (WHO-GDO) informa sobre la relació entre la demència i les economies

La demència és una malaltia que afecta a més de 800.000 persones a Espanya. Amb l'objectiu de tractar-la i millorar la qualitat de vida dels afectats, l'Observatori Global de Demència de l'OMS ha proposat que, per el 2025, el 75% dels països hauran de desenvolupar o actualitzar polítiques per a l'atenció i investigació de la demència.

Segons l'OMS el 2013, en països amb ingressos econòmics alts, 25 milions de persones patien la malaltia i s'estima que per al 2050 hi haurà més de 45 milions de casos. En canvi, en països en desenvolupament en el mateix any, hi havia aproximadament 47 milions de persones afectades i, per al 2050, augmentarà a més de 125 milions.

En països desenvolupats s'han executat plans nacionals per a la demència. Els alts estàndards en salut pública, capacitat de finançament, l'atenció mèdica oportuna i portar una vida saludable, són un factor important per evitar els factors de risc relacionats amb el desenvolupament de l'Alzheimer, com ara: falta d'activitat física i intel·lectual, obesitat, colesterol alt, hipertensió, entre d'altres.

Contràriament, en països amb ingressos econòmics baixos la demència incrementa exponencialment, duplicant els índexs d'aquesta patologia comparat amb països desenvolupats. La baixa qualitat de vida i capacitat d'inversió limitada per a programes de salut pública afecten aquests països, tot i que algun d'ells s'hagin acollit a la iniciativa d'WHO-GDO.

Països acollits a la iniciativa

L'OMS ha donat a conèixer els països que s'han acollit a aquesta iniciativa així com la seva situació enfront de les polítiques públiques a desenvolupar i implementar. En països rics, només Maldives està en procés de desenvolupament del pla públic de demència, els altres (Austràlia, Xile, Costa Rica, França, Itàlia, Japó, Holanda, Qatar, Suïssa i Suècia) segueixen efectuant polítiques ja realitzades o actualitzant.

Entre els països en via de desenvolupament (Bangla Desh, República Dominicana, Illes Fiji, Hongria, Jordà, Illa Maurici, Birmània, Swazilàndia, Togo i Tunísia), només Bangladesh, República Dominicana i Illes Maurici estan desenvolupant aquestes polítiques.

Segons la revista Alzheimer's Disease International, en el futur, els països que tinguin un nombre elevat d'habitants o poblacions majorment rurals, seran un objectiu clau per a les investigacions sobre la demència. La revista afirma que, el major repte per al desenvolupament d'aquest pla és la manca de dades fiables i unificats de demència a cada país ja sigui ric o pobre.

La Doctora Boada entra al rànquing TOP 100 Dones Líders a Espanya

25/11/2019Sensibilització
La Dra. Mercè Boada, directora mèdica de Fundació ACE i una de les principals autoritats internacionals en l’àmbit de les demències, ha estat seleccionada per formar part del prestigiós rànquing TOP 100 Dones Líders a Espanya.