EPAD - European Prevention of Alzheimer's Dementia Consortium

IMI (Iniciativa Medicaments Innovadors) -consorci públic-privat entre la UE i la Federació Europea de les Associacions de la Indústria Farmacèutica (EFPIA)

EPAD (European Prevention of Alzheimer's Dementia Consortium) és un consorci europeu que té com a principal objectiu treballar per a la prevenció de l'Alzheimer a través d'un programa de recerca interdisciplinari.

Davant l’evidència que la malaltia d’Alzheimer produeix alteracions al cervell prèviament a l’aparició dels símptomes, el projecte EPAD (European Prevention of Alzheimer's Dementia Consortium)  posa el focus en les fases inicials de la malaltia per desenvolupar actuacions que puguin prevenir i tractar aquest tipus de demència. En els últims anys, la recerca s’ha centrat, cada vegada més, en aquesta fase presimptomàtica amb la finalitat d’oferir nous tractaments preventius i d’intervenir de manera més efectiva.

El projecte EPAD, que es va iniciar el 2015, constitueix el consorci públic-privat més gran en l’àmbit de la recerca d’Alzheimer gràcies a la cooperació d'entitats diverses (centres de recerca, universitats, laboratoris farmacèutics i associacions de pacients d’arreu Europa) i més de 1.500 participants inscrits. El consorci està finançat amb la subvenció número 115736 del Innovative Medicines Initiative, que és una iniciativa conjunta del programa de recerca i innovació de la Comissió Europea Horizon 2020 i de la Federació Europea d’Indústries i Associacions Farmacèutiques (EFPIA).

Fundació ACE és el membre número 32 del grup, després d'haver-se incorporat al consorci el 2019. És un dels representants de l’Estat espanyol, juntament amb el centre de recerca de la Fundació Pasqual Maragall, el Barcelonaβeta Brain Research Center, l'Hospital Clínic de Barcelona i la Fundació CITA Alzheimer (Sant Sebastià).

Els reptes de l'EPAD

Per portar a terme la seva tasca, el projecte EPAD s'enfronta a diversos desafiaments com ara la dificultat d'identificar persones que puguin acabar desenvolupant Alzheimer, la manca de comprensió de les etapes més primerenques de la malaltia o l’escassa flexibilitat en el desenvolupament dels assajos clínics.

Per fer front a aquestes dificultats, des del consorci s’han desenvolupat tres estratègies bàsiques:

1.    El registre:

EPAD vol crear el primer registre únic i paneuropeu de persones que es trobin en diferents nivells de risc de desenvolupar aquesta demència.

2.    La cohort:

A partir d'aquest registre, els participants de la recerca estan convidats a unir-se a una cohort de subjectes amb diferent risc. Actualment, formen part d’aquesta cohort més de 1.500 participants de centres d’arreu d’Europa, que se sotmeten a proves estandarditzades i són seguits durant diversos anys.

3.    La prova:

EPAD selecciona els participants per als assajos clínics adaptatius de medicaments dissenyats per prevenir la demència. De fet, l’EPAD és una plataforma pionera en la implementació d’aquest mètode. Mentre en els assajos clínics tradicionals, la meitat dels participants reben el tractament sota investigació, i la meitat reben un placebo, en els assajos adaptatius, diversos fàrmacs candidats es comparen simultàniament entre si, alhora que s’introdueix també un placebo.

Com a conseqüència, una major proporció de persones es beneficiarà d'un tractament potencialment actiu per reduir el seu risc de desenvolupar Alzheimer en un futur. A més, els investigadors poden adaptar el disseny dels assajos en resposta als resultats emergents, podent afegir nous fàrmacs candidats i reduir els que resulten ineficaços. Amb millors dades i una millor presa de decisions, els assajos adaptatius poden augmentar la probabilitat d'èxit i disminuir la durada del desenvolupament.

Fitxa tècnica

Data d'inici

1/01/2015

Data final

31/10/2020

Patrocinadors / finançadors

IMI (Iniciativa Medicaments Innovadors) -consorci públic-privat entre la UE i la Federació Europea de les Associacions de la Indústria Farmacèutica (EFPIA)

Pressupost

59.903.036 €

Líder del projecte a Fundació ACE

Doctora Mercè Boada, cofundadora i directora mèdica

Participants

1. Universitat d'Edimburgo; NHS Tayside, Dundee; NHS Glasgow; NHS Grampian (Escòcia/ Irlanda)
  2. Universitat d'Oxford; WLMHT, Londres; GM:CRN, Manchester; Universitat de Cambridge; NBT, Bristol; Sheffield Teaching Hospitals (Regne Unit, Gales)
  3. CHUT, Toulouse; CHUN, Nantes; CHRU, Lille; Paris Lariboisiere (París Nord), Montpellier, Paris La Salpetriere (França)
  4. Barcelonaβeta Brain Research Center (BBRC); Fundació ACE; Hospital Clínic de Barcelona; Fundació CITA Alzheimer, Sant Sebastià; Aeginition Hospital Athens (Espanya/ Grècia)
  5. VUmc, Amsterdam; Brussels CUSL (Benelux)
  6. KI, Suècia; Gothenburg, Suècia (Països Nòrdics)
  7. HUG, Ginebra; IRCCS – Fatebenefratelli, Brescia; Perugia, Itàlia; Lausanne, Suïssa (Suïssa/ Itàlia)

Enllaços d'interès

Publicacions científiques

Development of interventions for the secondary prevention of Alzheimer's dementia: the European Prevention of Alzheimer's Dementia (EPAD) project.
The Lancet Psychiatry, vol 3, issue 2, February 01, 2016. doi: https://doi.org/10.1016/S2215-0366(15)00454-X.
Prof. Craig W Ritchie, José Luis Molinuevo, Luc Truyen, Andrew Satlin, Serge Van der Geyten, Prof Simon Lovestone, European Prevention of Alzheimer's Dementia (EPAD) Consortium.

European Prevention of Alzheimer’s Dementia Longitudinal Cohort Study (EPAD LCS): study protocol.
BMJ Open 2018;8:e021017. doi: 10.1136/bmjopen-2017-021017.
Alina Solomon, Miia Kivipelto, José Luis Molinuevo, Brian Tom, Craig W Ritchie, the EPAD Consortium.

Research participants as collaborators: Background, experience and policies from the PREVENT Dementia and EPAD programmes.
Dementia, Vol: 17 issue: 8; November 1, 2018. doi: https://doi.org/10.1177/1471301218789307.
Sarah Gregory, Katie Wells, Kate Forsyth, Cate Latto, Helen Szyra, Stina Saunders, Craig W Ritchie, Richard Milne.