SOCRATES - Social Cognitive Robotics in the European Society

Comissió Europea (H2020-MSCA-ITN-2016)

SOCRATES investiga la robòtica social, enfocant-la molt especialment en la gent gran. El projecte parteix de la necessitat dels cuidadors de tenir eines avançades que estimulin a les persones amb dèficits cognitius.

SOCRATES és un programa impulsat per la Comissió Europea que investiga la robòtica social, enfocant-la molt especialment en la gent gran. Està compost per 15 joves investigadors en formació, més de 20 investigadors sènior de 7 universitats europees diferents i 8 empreses o centres, entre els quals es troba Fundació ACE.

El projecte parteix de la necessitat dels cuidadors de tenir eines avançades que estimulin a les persones amb dèficits cognitius. En aquest sentit, els robots constitueixen eines molt convenients, programats perquè s'adaptin a les necessitats de les persones i les ajudin de maneres diferents.

SOCRATES utilitza el robot TIAGo, de l'empresa PAL Robotics, que té capacitats com un braç manipulador, càmeres i capacitat de parla. El robot canvia el comportament depenent de les reaccions de la persona i l'ajuda a acabar les tasques de la millor manera possible.

Fundació ACE ha col·laborat amb l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial CSIC-UPC per dissenyar un joc d'estimulació cognitiva basat en un tauler de peces que cal ordenar. D'aquesta manera, es generen interaccions perquè el robot ajudi la persona amb demència a superar el repte. El robot recorda la tasca, anima, dóna pistes i fins i tot manipula les peces si estan mal posades. D'altra banda, el cuidador pot configurar el comportament del robot de manera que posi les coses fàcils, per animar, o difícils, per estimular.

El paper de la robòtica en l'estimulació cognitiva

Per a les persones amb Alzheimer o altres demències, els robots tindran un paper rellevant en l'estimulació de les activitats cognitives en el futur. A més, podran ajudar també als cuidadors i metges, oferint-los dades precises i de primera mà sobre les persones ateses.

La finalitat última d'aquest projecte, amb experiments a llarg termini que es realitzaran a Fundació ACE, és comprovar l'efecte beneficiós d'aquests robots quan passi la novetat inicial. De fet, està previst fer experiments amb el robot a l'hospital de dia i més endavant les persones amb deteriorament cognitiu podrien portar-li-ho a casa per ajudar-los amb els deures que els hagi posat el terapeuta.

Els robots podrien arribar a ser una eina essencial per ajudar a millorar la qualitat del temps que els professionals sanitaris dediquen a les persones, així com afavorir l'empoderament i la independència de les persones amb dificultats. No obstant això, encara serà necessari molt de temps perquè la robòtica social s'implementi, més enllà dels prototips de recerca.

Fitxa tècnica

Data d'inici

1/11/2016

Data final

31/10/2020

Patrocinadors / finançadors

Comissió Europea (Programa Horitzó 2020)

Pressupost

3.874.726,44 €

Líder del projecte a Fundació ACE

Carla Abdelnour, neuròloga i cap adjunta de la Unitat d'Assajos Clínics

1. Umeå University, Suècia (UMU)
  2. Örebro University, Suècia (ORU)
  3. Universität Hamburg, Alemanya (HAM)
  4. Fraunhofer IPA, Stuttgart, Alemanya (FHG)
  5. CSIC Barcelona, Espanya (CSIC)
  6. University of the West of England, Regne Unit (UWE)
  7. Ben-Gurion University of the Negev, Beer Sheva, Israel (BGU)
  8. PAL Robotics, Barcelona, Espanya (PAL-R)
  9. Adele Robots (ADELE)
  10. Asea Brown Boveri, S.A., Barcelona, Espanya (ABB)
  11. Alfred Nobel Science Park, Örebro, Suècia (ANSAP)
  12. Fundació ACE, Barcelona, Espanya (FUN)
  13. Uminova Innovation AB (UMINOVA)
  14. Center for Digital Innovation (CDI)

Enllaços d'interès

Publicacions científiques

Resource-Based Modality Selection in Robot-Assisted Cognitive Training.
HRI '18: Companion of the 2018 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (March 2018). doi: https://doi.org/10.1145/3173386.3176961.
Taranović, A., Jevtić, A., Hernández-Farigola, J., Tantinyà, N., Abdelnour, C. and Torras, C.

Deciding the Different Robot Roles for Patient Cognitive Training.
International Journal of Human-Computer Studies (IJHCS), volume 117, pages 20–29 (September 2018). doi: 10.1016/j.ijhcs.2018.03.004.
Andriella, A., Alenyà, G., Hernández-Farigola, J. and Torras, C.