Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center

ADAPTED, un projecte europeu de recerca genètica

Fundació ACE ha estat escollida pel consorci europeu Iniciativa de Medicaments Innovadors (IMI) per liderar la investigació ADAPTED (de l’anglès, Alzheimer ‘s Disease Apolipoprotein Pathology for Treatment Elucidation and Development).

Davant la falta de medicaments que alenteixen el progrés de la malaltia, Adapted obre una nova línia d’investigació sobre l’origen de l’Alzheimer, l’objecte d’estudi persegueix un abordatge sistemàtic de APOE com a possible objectiu del tractament. El gen APOE és un conegut factor de risc de la malaltia, però que, fins al moment, ha rebut menys atenció investigadora que altres dianes. En concret, es desconeix el comportament del gen APOE en l’aparició de l’Alzheimer, ja que aquest gen està involucrat en una major propensió a contraure la malaltia. Aquesta manca de comprensió del seu funcionament ha comportat que, fins ara, aquest gen hagi estat ignorat, en gran mesura, en la recerca de tractaments.

Amb una dotació de 7 milions d’euros, la intenció d’aquest estudi, que amplia les tradicionals línies de recerca sobre l’Alzheimer i que coordinarà la Fundació ACE, és la identificació de com el APOE augmenta el risc de patir Alzheimer i, d’aquesta manera, possibilitar el desenvolupament de nous medicaments.

Amb Adapted, Fundació ACE es converteix en la primera entitat espanyola que és escollida per coordinar, alhora, dues investigacions europees sobre l’origen de l’Alzheimer. Cal recordar que, fa tot just una setmana, l’IMI va fer pública l’elecció d’aquesta mateixa entitat per coordinar un altre estudi europeu té com a finalitat la identificació de mecanismes efectius per a la detecció precoç de l’Alzheimer (MOPEAD).

Gen present al 45% de casos

El gen APOE és present en més del 45% de casos d’Alzheimer i, per aquest motiu, segons el Dr. Agustín Ruiz, Cap de Recerca de Fundació ACE, “entendre la funció del APOE és un repte científic important”. Ruiz assenyala que “si el projecte té èxit, el tractament i la prevenció de la malaltia d’Alzheimer entraran en una era completament nova d’identificació de medicaments i teràpies”.

Actualment, mitjançant una anàlisi d’ADN, es pot observar el comportament d’aquest gen i identificar el percentatge de risc que té la persona de patir Alzheimer. Per exemple, un individu amb dues còpies de l’al·lel èpsilon 2 del gen tindria el 6% de probabilitats de desenvolupar la malaltia. No obstant això, algú amb dues còpies d’una altra variant del gen (l’al·lel èpsilon 4) tindria més del 50% “.

En el projecte ADAPTED que dirigirà la Fundació ACE, participen també l’Institut Cajal, el CNB (Centre Nacional de Biotecnologia), EMC (Erasmus Medical Centre), UL (Leiden University), Institute of reconstructive Neurobiology & Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie (Universitat de Bonn), la Universitat de Colònia (UKK), CAEBi (Centre Andalús d’Estudis bioinformàtics), DCP (Dundee Cell Products Limited), KIE (Kite Innovation Europe), MIM (Mimetas BV), així com els laboratoris farmacèutics ABBVIE , BIOGEN i JANSSEN.