Fundació:

Barcelona, 4 de novembre de 2020

Article de Fundació ACE a la revista científica Frontiers in Aging Neuroscience

La COVID-19 s'associa amb problemes cognitius i neuropsiquiàtrics

•    Un 36% de les persones que pateixen COVID-19 presenten problemes neurològics que poden incloure símptomes neuropsiquiàtrics i cognitius

•     La població d’edat avançada ha estat impactada desproporcionadament per la pandèmia, especialment aquelles persones que pateixen demència

La COVID-19 s’haurà de tenir en compte com a antecedent per a les avaluacions neurològiques de les persones que l’han patit. Així ho apunta un article de l’equip de recerca de Fundació ACE - Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center publicat a la revista científica Frontiers in Aging Neuroscience.

Aquest estudi, que s’ha realitzat a través de la revisió de 102 articles científics, pivota sobre tres eixos principals: en primer lloc, analitza les afectacions cognitives i neuropsiquiàtriques com insomni, estrès posttraumàtic, depressió o ansietat que la COVID-19 ha ocasionat. Els estudis indiquen que aquestes manifestacions poden ser degudes a diferents mecanismes implicats en la malaltia i el seu tractament, com la infecció viral directa del sistema nerviós, les respostes immunitàries i inflamatòries secundàries o l’ús de ventilació mecànica o sedació, entre altres factors.

En segon lloc, l’estudi assenyala el desproporcionat impacte que ha patit la població d’edat avançada per la pandèmia en diferents àmbits. No sols tenen la taxa d’hospitalització i mortalitat més alta, sinó que també són més vulnerables a possibles conseqüències persistents en la seva salut.

En aquest sentit, es desconeix si aquestes afectacions cognitives i neuropsiquiàtriques poden persistir a llarg termini, però estudis previs en supervivents afectats per altres virus respiratoris i malalties crítiques han trobat seqüeles en alguns pacients anys després de patir la malaltia. Per això, els experts recomanen que les persones que han superat la COVID-19, siguin avaluades periòdicament amb revisions cognitives i neuropsiquiàtriques integrals i comptin amb programes de rehabilitació cognitiva i de salut per a qui pateixi seqüeles a llarg termini.

Per últim, l’article assenyala que les persones amb Alzheimer, demència o deteriorament cognitiu han patit les conseqüències de les mesures implementades per frenar la propagació de la COVID-19. L’aïllament, la manca de control del tractament, la pèrdua de visites mèdiques, l’aturada de les activitats d’estimulació cognitiva, els sentiments de tristesa o la manca de comprensió de les mesures de distanciament físic han posat encara més en evidència la vulnerabilitat del col·lectiu.

Efectes col·laterals de la pandèmia

Amb aquestes dades, la Dra. Marta Marquié, neuròloga i una de les autores de l’article, assegura que “a partir d’ara, haver passat el Coronavirus s’ha de contemplar com a antecedent en l’estudi neurològic dels pacients que consulten per deteriorament cognitiu”, especialment a partir dels 65 anys.

Davant d’aquesta situació, Fundació ACE - Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center posa èmfasi en la importància de revisar la memòria i la cognició de les persones que han passat la COVID-19 o que superen els 65 anys. Per fer-ho, l’entitat ofereix revisions gratuïtes de memòria, que es poden fer a través d’una videotrucada, i s’adrecen a qualsevol persona de més de 50 anys. Es pot sol·licitar a través del correu memoria@fundacioace.org o del telèfon 93 430 47 20.

Un dels efectes col·laterals de la pandèmia, també en l’àmbit de la demència, ha estat l’aturada dels projectes de recerca, els assajos clínics i les unitats de memòria. Els experts de Fundació ACE reclamen que es consideri activitat essencial la recerca, sobretot en l’àmbit de les malalties neurodegeneratives, en què l’espera suposa l’avenç de la malaltia.

D’altra banda, diversos centres, com Fundació ACE, han implementat la telemedicina per seguir donant atenció als seus usuaris, familiars i cuidadors. "La telemedicina s'ha convertit en una opció d'atenció real i que tindrà un gran paper en el futur, també quan la pandèmia acabi. El nostre és un model que permet fer un seguiment i una atenció de qualitat a les persones afectades i suport als cuidadors", afegeix la Dra. Marquié.

Les persones que superen la COVID-19 tenen més risc de desenvolupar malalties com l’Alzheimer

30/06/2020Sala de premsa
Diferents estudis científics d'àmbit europeu i internacional han observat problemes neurològics i evidències de deterioració cognitiva en al voltant del 36% de persones que han sobreviscut al coronavirus.