Sala de premsa

NOTA INFORMATIVA
Barcelona, 21 de setembre de 2020

Amb motiu del Dia Mundial de l'Alzheimer, el 21 de setembre

Fundació ACE presenta la campanya 'Regala Memòria 2020' per sensibilitzar la societat sobre l'Alzheimer

•  L’espot d’enguany, que ha comptat amb la col·laboració d’HP, posa el focus en els 75 milions de persones que patiran Alzheimer el 2030

•  La recerca, que també ha sofert les conseqüències de la COVID-19, és una de les principals tasques de Fundació ACE i és clau per avançar en el coneixement i tractament de la malaltia

Fundació ACE - Barcelona Alzheimer Treatment & Research Centre llança el nou espot de la campanya ‘Regala memòria 2020’, coincidint amb la commemoració del Dia Mundial de l’Alzheimer, el dilluns 21 de setembre. Després que l’any passat els cuidadors de persones amb Alzheimer fossin els protagonistes, la campanya, que ha comptat amb la col·laboració d’HP, se centra enguany en sensibilitzar la societat sobre aquesta malaltia. Ho fa a través d’un vídeo que utilitza la pandèmia de la COVID-19 com a pretext per fer una reflexió sobre l’abast d’aquesta malaltia i posa el focus en els 75 milions de persones que patiran Alzheimer el 2030..

La Dra. Mercè Boada, cofundadora i directora mèdica de Fundació ACE, assenyala que “el context creat per la COVID-19 ha tingut un fort impacte en el dia a dia de les persones amb Alzheimer i és fonamental que la societat prengui consciència de la malaltia: l’Alzheimer ens afecta a tots i la implicació de tota la ciutadania és imprescindible”.

La recerca i l’atenció a les persones, qüestions prioritàries

L’atenció a les persones amb Alzheimer s’ha convertit en prioritària en una època marcada per la COVID-19. En aquest sentit, Fundació ACE s’ha adaptat a la telemedicina en temps rècord per tal d’assegurar la continuïtat de l’atenció a les persones amb Alzheimer i les seves famílies en qualsevol context. La Dra. Boada fa èmfasi en que “davant del coronavirus, és més important que mai l’atenció als pacients i cuidadors i, amb l’adaptació a la telemedicina, podem garantir l’atenció i fer seguiment de tots els usuaris”.

D’altra banda, la investigació és una de les principals tasques de Fundació ACE. Des dels seus inicis, fa 25 anys, l’entitat ha realitzat més de 130 assajos clínics i actualment lidera 13 projectes de recerca de primer nivell. Aquesta activitat, però, ha patit també les conseqüències de la COVID-19, que ha impedit, per exemple, el curs habitual dels assajos clínics. La Dra. Boada apunta que “la recerca és clau per avançar en el coneixement i tractament de la malaltia i també en la detecció precoç, que és ara una prioritat per poder actuar a temps”.

El quart problema de salut mundial, segons l'OMS

Actualment, la malaltia d'Alzheimer afecta 50 milions de persones al món, essent la demència més comuna. Segons dades del Ministeri de Sanitat d'Espanya, al nostre país ja s'han diagnosticat més de 800.000 casos i es preveu que, el 2050, el nombre ascendeixi fins a arribar a 132 milions d'afectats a tot el món.

L’Alzheimer es caracteritza per l'aparició lenta dels símptomes que evolucionen al llarg del temps: pèrdua de memòria, canvis en el caràcter i la conducta, i problemes en el llenguatge i l'orientació. En general, es diagnostica en persones majors de 65 anys, tot i que cada vegada es detecten més casos d'aparició precoç. Ara per ara, encara no s'ha identificat la causa de la malaltia d'Alzheimer, no existeix cura i els tractaments són més efectius en les primeres etapes. Per això, la recerca se centra en l’actualitat en la prevenció i la detecció precoç. En aquest sentit, des de Fundació ACE es realitzen, des del 2008, revisions gratuïtes de memòria per a qualsevol persona major de 50 anys.

L’estudi FACEHBI de detecció precoç de l’Alzheimer, amb 200 voluntaris sans, tindrà una durada de 8 anys

16/01/2020Sala de premsa