La fundación:
Noticias

Les queixes subjectives de memòria podrien ajudar a identificar el risc de deteriorament cognitiu

En motiu de la ponència al III Congrès Internacional sobre Investigació i Innovació en Malalties Neurodegeneratives (CIIIEN), organitzat per la Fundació CIEN, CIBERNED i la Fundació Reina Sofía (del 21 al 23 de setembre), Fundació CIEN li ha realitzat aquesta entrevista a la doctora Mercè Boada:

Què és Fundació ACE?

Fundació ACE és una fundació privada, declarada institució benèfica de tipus assistencial des de 1995. A la Fundació ens dediquem al diagnòstic, tractament, investigació i suport social de les persones amb malaltia d'Alzheimer o altres demències i les seves famílies. Som a Barcelona i formem part de la xarxa pública del Sistema Català de Salut.

En què consisteix el treball de recerca que portes a terme a Fundació ACE?

A la Fundació tenim diverses línies d'investigació: bàsica, en la qual vam realitzar investigació molecular genètica; biomarcadors de neuroimatge, clínica aplicada, en què investiguem els nous fàrmacs i tractaments per a la malaltia d'Alzheimer. També forma part de la nostra investigació dels aspectes socials, legals i ètics relacionats amb la demència

Què pots avançar-nos sobre el teu ponència al congrés CIIIEN 2015 "FACEHBI. Fundació ACE Healthy Brain Initiative "?

A la Unitat de Diagnòstic s'estaven realitzant diagnòstics de deteriorament cognitiu lleu amnèsic i es va observar que entre les persones que acudien amb queixes de problemes de memòria, que algunes efectivament tenien dèficit cognitiu, però n'hi havia altres que no tenien cap dèficit cognitiu. Ens va semblar important fer un seguiment a aquest últim grup de persones, en la línia de les investigacions que està realitzant la Clínica Mayo pel grup de Ronald Petersen o l'estudi alemany German Study on Aging Cognition and Dementia (AgeCoDe), liderat per Frank Jessen a Bonn i el projecte de la VUmc, de Amsterdam amb Philips Scheltens.

L'objectiu de l'estudi Fundació ACE Healthy Brain Initiative (FACEHBI) és seguir una cohort de persones sanes que no tenen dèficit cognitiu, però sí queixes de memòria. A aquest grup, a la primera fase se'ls realitza un estudi neuropsicològic, per determinar si tenen dificultats amb diversos tipus de memòria, una estrevista-qüestionari sobre el tipus de queixes per analitzar en què es fonamenta la seva queixa i si va associada a un quadre d'ansietat o depressió. A tots els subjectes se'ls realitzen proves de neuroimatge que determinen els dipòsits de beta-amiloide en el cervell i una ressonància magnètica en la qual es pugui observar si existeix o no atròfia global del cervell, de l'hipocamp o com estan les vies de comunicació interhemisféricas. També es realitza una seqüència de RM funcional per valorar el consum d'oxigen cerebral en repòs. De la mateixa manera es determina els nivells plasmàtics de beta amiloide i s'obté una mostra de sang per a estudi genètic

A la segona fase es realitza un seguiment d'aquesta població, per poder observar si apareix deteriorament cognitiu al cap de dos anys, ja que per definició els participants no presentaven deteriorament cognitiu.

El nostre interès és allargar l'estudi altres dos anys més i observar-als quatre anys de l'inici. L'objectiu és saber quantes persones que referien queixes subjectives de memòria, comencen a tenir un rendiment cognitiu més baix i podrien arribar a tenir DCL

Busquem la tendència, sense que arribin a la patologia. En definitiva, volem obtenir informació científica per entendre el paper d'aquesta subjectivitat de baix rendiment de memòria i analitzar si pot servir per trobar una població en risc de patir deteriorament cognitiu lleu i per tant poder realitzar plans preventius.

En quina fase de l'estudi esteu actualment?

L'estudi tindrà una mostra de 200 persones a partir dels 50 anys. Són més joves que la població que acudeix a la Unitat de Memòria. Fins al moment, ja han completat la visita basal de l'estudi 100 persones i s'espera arribar al total de la mostra a finals d'any, acabant així la primera fase de l'estudi.

Quines dades presentaràs a la teva ponència del Congrés CIIIEN?

Oferirem una descripció de la mostra, el protocol que s'està seguint, les proves de biomarcadors que s'estan realitzant i alguna dada de les proves de neuroimatge i de ressonància magnètica i potser, alguna dada dels estudis neuropsicològics.

Tindrem dades comparatives amb altres mostres de subjectes per valorar si hi ha diferència d'edat, escolaritat i nivell social de les que presenten deteriorament cognitiu lleu (DCL), ja que les persones que acudeixen a aquest estudi estan millor informades sobre la MA i més sensibilitzades sobre el paper de la detecció i prevenció, com a font de qualitat de vida.

Per què descarteu de l'estudi a les persones amb queixa subjectiva i depressió o ansietat?

Descartem només a les persones que tenen quadres molt greus de depressió o ansietat, ja que aquestes patologies influeixen en la memòria i poden esbiaixar les dades. En canvi, sí s'inclouen en l'estudi a les persones que tenen una depressió o ansietat menor, lògica per la preocupació davant la pèrdua de memòria o per situacions emotives o conflictives delimitades en el temps.

Les persones en general, tenen clara la diferència entre la queixa subjectiva de memòria i els petits oblits normals?

Aquests petits oblits, del tipus "on he deixat les ulleres" o "no trobo les claus", "no sé on he ficat el mòbil", "es va oblidar que havia quedat" ... fan que tinguem una percepció que perdem memòria. A Fundació ACE se'ls realitza una entrevista-qüestionari previ a entar al FACEHBI per categoritzar les queixes, des de les més fútils a les més greus, entenent l'estil de vida i activitat laboral i social de cada persona.

De quina manera pot fer avançar la investigació, aquest estudi?

Actualment no sabem si la queixa subjectiva de memòria s'ha de tenir en compte o no per identificar poblacions en risc de desenvolupar deteriorament cognitiu lleu, però és important que es plantegi aquesta pregunta i es dissenyi un estudi per respondre-la i oferir a la comunitat científica una resposta , tant si és afirmativa com negativa, per seguir avançant en la línia coneguda de l'economia del coneixement. Si finalment no s'ha de tenir en compte la queixa subjectiva, es descarta aquesta línia d'investigació i s'inverteix temps, coneixement i finançament en altres projectes. No repetir en va l'experiència d120712 MB'altres grups, sinó aportar valor afegit.

Teòricament alguns dels participants d'aquest estudi amb el temps acabaran desenvolupant deteriorament cognitiu, el fet és seguir evolutivament des d'un moment en què encara estan normals i realitzar-los tota una bateria de biomarcadors. Aquest procediment ens permetrà aprendre molt sobre els processos que succeeixen en les fases més precoces de la neurodegeneració.

Quantes persones tenen queixa de subjectiva memòria?

Des de Fundació ACE realitzem accions dirigides a la comunitat per comprovar la seva memòria. Al voltant d'unes 400 persones que anualment acudeixen a valorar-voluntàriament la seva memòria, 250 compleixen els criteris diagnòstics establerts, el 25% de la mostra compleix criteris de deteriorament cognitiu lleu i aproximadament el 10% són persones sense queixes i cognitivament sanes.

Aquestes dades es vénen repetint amb aquesta distribució en els tres últims anys, el que ens ofereix una bona oportunitat per analitzar-la en major detall i potser establir i caracteritzar un nou fenotip aportant els nostres dades al grup internacional que amb aquest objectiu ja està treballant.

Fundación ACE y joyas Majoral lanzan Instant, una pulsera solidaria con el Alzheimer

30/05/2019Sensibilización
Fundación ACE y la firma de joyas Majoral, lanzan la pulsera solidaria Instant, una joya de inspiración mediterránea. Los beneficios irán destinados a impulsar la investigación del Alzheimer.