10 consells per al benestar de les persones amb demència durant el confinament

23/03/2020

10 consells per al benestar de les persones amb demència durant el confinament

Davant la situació generada arran del coronavirus SARS-COV-2, en la qual moltes famílies es troben confinades en el seu domicili, resulta especialment rellevant parar atenció a les persones amb demència o Alzheimer, ja que habitualment tenen configurada una rutina que els permet funcionar amb certa autonomia el màxim temps, però, de sobte, s'ha interromput.

L'equip d'experts de Fundació ACE coincideix que l'elaboració d'un horari propi és fonamental. Els 10 consells dels professionals per a organitzar-ho són els següents:

1.

Seguir un horari adaptat a la situació. No és necessari matinar, però sí que establir un horari per a aixecar-se. A la nit, és important mantenir l'horari habitual per a anar a dormir i preservar, així, els hàbits del somni, ja que evitarà que durant el dia sofreixin cansament.

2.

Mantenir els hàbits. Encara que durant el confinament passem el dia a casa, és essencial mantenir els hàbits d'higiene i de vestir-se, per a no caure en l'apatia i la falta de cura personal.

3.

Alimentar-se de manera saludable. És necessari seguir una dieta variada i equilibrada dins de les possibilitats, evitant menjars pesats. S'ha d'assegurar que l'alimentació sigui rica en fibra per a evitar el restrenyiment davant la caiguda de l'activitat física. És important seguir una bona hidratació.

4.

Planificar estones per a la socialització. Es poden realitzar videollamadas amb els néts, germans, amics… Aquestes relacions són importants per a minimitzar el sentiment de solitud, tant de la persona cuidada com del seu cuidador.

5.

Realitzar activitats d'estimulació cognitiva. Es poden trobar activitats fàcils i que li agradin i anar-les combinant. Alguns exemples són fer sudokus, llegir en veu alta, copiar poemes o textos, exercicis de paraules… Les eines poden ser des del paper i llapis fins a les tauletes digitals, si se saben utilitzar.

6.

Dur a terme activitats creatives. Sens dubte, seguir amb les activitats que es realitzen habitualment ajudarà a mantenir un bon estat d'ànim. Des de fer ganxet, manualitats tipus origami o punts de llibre, o, en el cas dels quals estan en una fase més avançada, pintar una capseta o retallar figures de revistes.

7.

Fer-los partícips. És important que les persones afectades participin en tasques senzilles de la llar, com regar les plantes, escombrar o parar taula; encara que és necessari entendre que pot ser que s'equivoquin. El sentiment de ser útils per a la llar fomentarà la seva autoestima.

8.

Practicar activitat física. Moure's i realitzar certa activitat física és important durant el confinament: es pot pujar escales o realitzar exercicis que mobilitzin el cos dins de les possibilitats – per exemple, ballar-. És recomanable que aquestes activitats es duguin a terme al matí, si pot ser intercalades amb activitats més sedentàries, i no quan estan cansats o abans d'anar a dormir.

9.

Cuidar-se. Pintar-se les ungles, pentinar-se o fer-se un massatge als peus o a les mans són algunes de les accions més freqüents i senzilles que es poden realitzar per al benestar propi. Però és necessari també trobar estones per a escoltar música que li agradi, per exemple.

10.

Dedicar temps als seus interessos. Si la persona desenvolupa habitualment l'espiritualitat, tant si és mitjançant meditacions guiades de mindfulness com orar, per exemple, també es recomana dedicar temps a això per a afavorir la seva tranquil·litat.

El confinament en el domicili pot generar situacions en les quals les emocions siguin incontrolables, segons expliquen els cuidadors i cuidadores que s'estan posant en contacte aquests dies amb l'equip de Fundació ACE. Els consells són unànimes en aquest sentit: canviar d'activitat, no entrar en discussió i mantenir la calma i, si no funciona, contactar amb el metge de referència.

Més informació en aquest enllaç.

Demència: 15 punts clau per al cuidador

18/11/2019Atenció i tractament
Conscients de l’impacte que el diagnòstic de demència té per als cuidadors de les persones afectades, els experts de Fundació ACE recomanen tenir en compte algunes indicacions a l’hora d’enfrontar aquesta tasca.