11 de març de 2020, Dia Mundial del Delírium

Avui, 11 de març, celebrem el Dia Mundial del Delírium. Aquesta data té com a objectiu conscienciar a professionals, familiars i usuaris i usuàries sobre la importància de la prevenció, la detecció i el maneig adequat de la malaltia. Aquesta iniciativa està organitzada per iDelirium (European Delirium Association, Australasian Delirium Association i American Delirium Society.

Us oferim aquí alguns consells i recomanacions per entendre i tractar el Delírium:

Què és el Delírium?
El Delírium és un deteriorament ràpid de la funció cognitiva. Es caracteritza per: dificultat en la capacitat de concentració, desorientació; somnolència i/o agitació i ocasionalment presència d’al·lucinacions i/o ideació delirant. El Delírium acostuma a desenvolupar-se en hores o dies.

Què pot causar el Delírium?
Les principals causes de Delírium són malalties agudes, lesions traumàtiques (per exemple, fractura d’un os per una caiguda), cirurgies i efectes adversos de fàrmacs.

Qui pot presentar Delírium?
Qualsevol persona pot desenvolupar Delírium. Tanmateix, l’edat avançada i la demència són uns dels factors que comporten un major risc de presentar Delírium.

És el mateix el Delírium i la Demència?
Són dues entitats diferents. Els símptomes de Delírium apareixen de forma ràpida i solen resoldre’s al cap d’uns dies/setmanes. En canvi, la demència es desenvolupa més lentament (mesos) i en la majoria dels casos és irreversible.

Si és reversible, per què és tan important?
Fins i tot un episodi curt de Delírium augmenta la probabilitat de: pitjor recuperació de la malaltia aguda; institucionalització; aparició de demència i mortalitat. La presència d’idees delirants pot ser estressant per a les persones afectades. A més, el Delírium és una font d’estrès i sobrecàrrega per a familiars i cuidadors.

Quina és la prevalença de Delírium?
Un de cada quatre pacients hospitalitzats d’edat avançada desenvoluparà Delírium.

Com es tracta?
Les mesures més importants són: detectar i tractar de forma precoç les malalties intercurrents i ajustar els fàrmacs que poden haver desencadenat l’episodi de Delírium.

Què puc fer davant del Delírium?
Avisar l’equip assistencial (infermeria, metges, terapeutes, etc.): el Delírium pot ser signe d’una malaltia aguda i greu. Per a la recuperació del Delírium pot ajudar:

•    Fer servir les ulleres i audiòfons
•    Evitar l’enllitament i afavorir la mobilització
•    Reorientació (ús de rellotges i calendaris)
•    Acompanyar, estimular i distreure (llegir, jugar, fer puzles, etc.)
•    Parlar pausadament, no contradir i evitar el conflicte durant el deliri/ al·lucinacions
•    Mantenir un entorn tranquil, agradable i amb il·luminació adequada segons l’hora del dia
•    Afavorir el descans nocturn
•    Assegurar l’eliminació de l’orina i la femta, així com una hidratació i alimentació correctes

"Té 48 anys i té Alzheimer... Ara què?"

07/09/2018Atenció i tractament
El dia 27 de setembre comença un grup de suport i formació adreçat a les parelles de pacients d’Alzheimer o demència pre-senils, és a dir, menors de 65 anys. La participació als grups és gratuïta gràcies a una beca de la Generalitat de Catalunya.