Ace:

Estats Units aprova l’ús d’Aducanumab: un fàrmac per tractar l’Alzheimer

Dilluns, 7 de juny, els oficials de la FDA, l'agència americana del medicament, van concloure la utilitat del fàrmac Aducanumab (Aduhelm®), de la farmacèutica Biogen, en persones amb deteriorament cognitiu i Alzheimer en fase inicial i, per tant, es va aprovar l'ús d'aquest tractament als Estats Units.

No obstant això, en aquesta mateixa resolució, les autoritats sanitàries americanes també han sol·licitat un assaig clínic addicional posterior a l'aprovació per verificar els beneficis del medicament. Si aquest nou assaig no aconsegueix demostrar que existeixen aquests beneficis, la FDA podria arribar a revocar aquesta decisió i retirar Aducanumab del mercat americà.

Es tracta del primer medicament aprovat des del 2003 per al tractament d'una malaltia cada vegada més prevalent i que, segons dades de l’Alzheimer's Association, afecta ja a més de sis milions d'americans, el que representa prop del 12% de la seva població major de 65 anys.

Què és Aducanumab?

Aducanumab, comercialitzat amb el nom d’Aduhelm®, és un fàrmac de el grup dels anticossos monoclonals dirigit a la proteïna beta 42. Aquest fàrmac s'administra per via intravenosa un cop a el mes, en una infusió d'una hora aproximadament.

Quins beneficis té?

Aduhelm® redueix el dipòsit de beta amiloide en el cervell, un dels principals objectius biològics en la recerca d'un tractament eficaç en la malaltia d'Alzheimer. Això vol dir que és un fàrmac que permet frenar el curs de la malaltia, tot i que, com la FDA assenyalava, no presenta resultats prou satisfactoris en l'aspecte clínic. És per això pel que se li ha sol·licitat a laboratori responsable, Biogen, un nou assaig clínic.

A quin tipus de pacient va dirigit Aduhelm®?

Aquest fàrmac està destinat a les persones amb diagnòstic de deteriorament cognitiu lleu (DCL o MCI per les sigles en anglès) o bé amb diagnòstic de demència tipus Alzheimer en fase lleu.

Quan estarà disponible a Europa?

Tot i la gran transcendència de la notícia, de moment Aducanumab no està disponible a Europa, ja que per accedir al seu tractament s'ha d'esperar a l'aprovació de l'EMA (European Medicines Agency) i de les agències estatals, en el cas espanyol, de l'AEMPS (Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris).

Ace Alzheimer Center Barcelona, líders en la investigació i el tractament de la demència

Com a referent internacional en la investigació de nous tractaments, Ace Alzheimer Center Barcelona va participar en l'assaig clínic de Biogen per al fàrmac Aducanumab. Durant l'assaig clínic, vam ser el sisè centre que més persones va poder incloure en l'estudi a nivell mundial i el primer d'Europa. A més, amb només un 15% de fallides d'inclusió, vam ser el centre més eficient de l'assaig.

Des d’Ace Alzheimer Center Barcelona valorem molt positivament l'aprovació del fàrmac Aducanumab per part de la FDA. La doctora Boada, que va ser la investigadora principal de l'assaig clínic a Ace, ho considera "una notícia molt esperada i desitjada dins del món Alzheimer. A partir d'aquest moment hi haurà un abans i un després en la investigació i el tractament de les persones en estadis lleus i moderats”. A més, la doctora afegeix que "és un alè d'esperança per a les famílies que conviuen amb l'Alzheimer ara i en els propers anys."

La directora mèdica d'Ace ha volgut assenyalar que és vital "realitzar un diagnòstic acurat, exquisit i a temps per trobar el fàrmac apropiat pels pacients apropiats. Sabem que la malaltia comença abans de qualsevol símptoma, i això ens ha de moure a fer una detecció precoç."

Des del 2008, l'equip mèdic d'Ace realitza revisions gratuïtes de memòria a persones majors de 50 anys per tal d'assolir aquest objectiu: apropar-nos a una detecció primerenca, que permeti predir l'Alzheimer abans que apareguin els primers símptomes.

Agraïm la generositat dels pacients i famílies de tot el món que van participar en l'estudi i, molt especialment, els que van acceptar participar-hi a través d'Ace Alzheimer Center Barcelona. La col·laboració de tots ens acosta a aconseguir el nostre repte; fer que l'Alzheimer sigui història.

BLOG | Assajos clínics; mites i veritats

28/04/2021Sensibilització
Carla Abdelnour ens explica en què consisteix un assaig clínic. Aquests tenen la finalitat de desenvolupar medicaments per retardar i curar l'Alzheimer aplicant el mètode científic.