Ace:

Tota una vida dedicada a les demències

La Dra. Mercè Boada, medalla d'or al mèrit científic

“Tot el que he fet, tot el que continuo fent, és per a millorar la qualitat de vida de les persones amb demència i fer una ciutat més inclusiva i millor per a aquest col·lectiu”.

La Dra. Mercè Boada, directora mèdica de Ace Alzheimer Center Barcelona, ha rebut de mans de Jaume Collboni, alcalde de Barcelona, la medalla al mèrit científic en l'àmbit de les ciències de la vida i la salut per contribuir a situar Barcelona com a referent en la recerca de les demències i pel seu innovador enfocament en la cerca de tractaments per a l'Alzheimer.

Aquest reconeixement se suma a altres guardons importants com la Medalla Josep Trueta al mèrit sanitari (2021), la Creu de Sant Jordi (2016) i el premi Alzheimer de la Societat Espanyola de Neurologia.

Una infància marcada per les dones de la seva família

La família de l'actual directora metgessa de Ace Alzheimer Center es dedicava al comerç del peix i la seva infància va transcórrer en una casa plena de vida, compartida amb la seva besàvia, dos avis paterns i la seva àvia materna. "Viure amb els meus avis em va permetre entendre el que vol dir estar jerarquitzat, cadascun tenia diferents responsabilitats”. Les seves estades estiuenques a Roses, on gaudia de la platja i la lectura, van marcar una etapa plena de felicitat i aprenentatges. “No tenia semanada, però sempre vaig tenir el que necessitava”.

El matriarcat que va regentar sempre la seva casa tenia una cosa clara: no volien una neta o filla que desconegués el valor del treball i que no fos conscient que les coses no cauen del cel. “Per sentit pràctic, em vaig matricular en la Facultat d'Econòmiques, perquè era l'única que obria a les tardes. No era una estudiant brillant, atès que treballava set hores en el negoci del peix abans d'anar a classe”.

Gràcies a la influència d'un grup d'amics, el seu destí va prendre un gir inesperat i va acabar matriculant-se en la carrera de medicina. “Aspiràvem a canviar el paradigma d'una medicina privada restringida a uns pocs privilegiats per una medicina pública de qualitat que arribés a tothom”.

Un camí cap a l'estudi del cervell

Després de graduar-se, Boada es va especialitzar en tumors malignes cerebrals i quimioteràpia, formant-se a Texas i Nova York. No obstant això, en tornar a Vall d’Hebron, va trobar dificultats per a seguir aquesta línia pel fet que l'oncologia encara no estava consolidada al nostre país. Va ser llavors quan el doctor Miquel Vilardell li va presentar el programa “Vida als anys” de la Generalitat de Catalunya, un punt d'inflexió que “em va fer entendre la importància d'atendre millor els problemes cognitius per a la medicina del futur.”

Mercè Boada i Lluís Tárraga: Un llegat per al futur

Arran d'això va conèixer a Lluís Tárraga, amb qui contrauria matrimoni anys després. Al costat d'ell, va fundar la Fundació ACE, avui Ace Alzheimer Center Barcelona, una entitat sense ànim de lucre dedicada al diagnòstic, tractament i recerca de l'Alzheimer, i a l'acompanyament a pacients i les seves famílies.

Boada és una defensora del treball en equip. “Els noms grans no desapareixen per treballar en equip. Els equips arribaran molt més lluny. A la meva casa diuen que quantes més cames estiguin corrent, més persones arribarem a la meta. L'esperit de la meva casa és tots a l'una. Als hospitals, i també en Ace, els pacients van perquè tenen equips amb bona formació i projecció, són experts, estan actualitzats en coneixement i mantenen l'actitud de servei”.

Encara que reconeix que li hagués agradat exercir fora del seu país, “segurament els meus companys que van marxar als Estats Units han tingut oportunitats millors. Però no miro enrere, he tingut la meva trajectòria i la meva història. El món podria ser millor? Sí, però aquest és el meu món.” Al costat de Lluís, ha construït un llegat amb Ace Alzheimer Center Barcelona, que serà recordat a Catalunya per la seva inestimable contribució a l'atenció de l'Alzheimer.

La història de la Dra. Mercè Boada és la d'una dona que, malgrat els desafiaments i els canvis de rumb, es va mantenir fidel a les seves conviccions i passions, deixant una petjada inesborrable en el camp de les demències i en la vida d'aquells als qui ha ajudat. Gràcies a aquesta dedicació, la doctora rep la medalla d'or al mèrit científic de Barcelona.

Ace Alzheimer Center Barcelona, una entitat referent a Espanya

Ace Alzheimer Center és una entitat referent en l'àmbit de l'envelliment, la deterioració cognitiva i les demències. El seu model d'atenció parteix d'una concepció holística de la persona, dels seus condicionants i del seu propi entorn.

El centre compta amb unitats de diagnòstic, tractament, recerca, formació i sensibilització i és l'únic centro en tot el país que acompanya al pacient i al cuidador durant tot el curs de la malaltia.

Ace Alzheimer Center Barcelona compta amb un equip multidisciplinari de 103 professionals (81% dones en posicions directives), que aposta per la igualtat d'oportunitats i que està compromès amb el desenvolupament del talent femení. El seu equip ha atès a més de 32.000 persones des de 1996 i anualment, atén més de 8.000 pacients i realitza prop de 2.000 nous diagnòstics

Mercè Boada, Medalla d’Or al Mèrit Científic

16/11/2023Recerca
l consistori va valorar especialment la seva dedicació de tota una vida a l’estudi de les demències i la malaltia d’Alzheimer i el seu enfocament innovador