BLOG | Assajos clínics; mites i veritats

Malgrat l’enorme dificultat del moment, hi ha alguna cosa positiva en la pandèmia de COVID-19: ha ajudat a ser conscients de la nostra capacitat per unir esforços i solucionar problemes complexes per mitjà de la ciència. Això ja ho sabíem, però ha adquirit major rellevància en aquest últim any, quan ens hem adonat que les nostres millors armes per combatre la infecció per COVID-19 són les decisions basades en dades objectives.

Així, hem vist com en menys d’un any tenim vacunes disponibles per prevenir la infecció per SARS-CoV-2, les quals s’han desenvolupat gràcies a la realització d’assajos clínics.

Els assajos clínics són estudis d’investigació que es duen a terme per desenvolupar medicaments aplicant el mètode científic. Això significa que comencen plantejant un problema o pregunta que intentarem resoldre a través d’una sèrie d’experiments, durant els quals es recopilen dades que posteriorment s’analitzaran amb l’objectiu de donar resposta al nostre problema. Les preguntes a resoldre en els assajos clínics solen ser la seguretat, la tolerància o l’eficàcia d’un medicament per una malaltia en particular.

El reglament d’assajos clínics és elaborat per grups de científics formats per biòlegs, metges, farmacèutics, estadístics, entre d’altres. A continuació, aquests protocols es duen a terme en espècies animals no humanes i, si les troballes són encoratjadores i no es preveuen riscos importants per la salut, s’apliquen en éssers humans. Per tant, la participació de voluntaris en assajos clínics és fonamental pel desenvolupament de nous medicaments.

Més de 100 mil voluntaris van participar en els assajos clínics fase III, anomenats d’eficàcia, de les 4 vacunes per la infecció per COVID-19 aprovades a data d’avui per l’Agència Europea del Medicament (EMA): Comirnaty (BioNTech-Pzifer), COVID-19 Vaccine Moderna, Vaxzevria (AstraZeneca) i COVID-19 Vaccine Janssen. Sense la seva col·laboració, no tindrien vacunes davant la COVID-19.

De la mateixa manera, a més de científics que elaboren protocols d’investigació, necessitem la participació de voluntaris amb la finalitat de desenvolupar tractaments per la malaltia d’Alzheimer. Però, masses vegades, escoltem que aquests voluntaris són “conillets d’índies”: res més lluny de la realitat.

El cert és que els protocols d’investigació es dissenyen tenint en compte una regulació molt estricte per complir amb els més alts nivells de bona pràctica clínica, ja que és capital salvaguardar la seguretat dels participants.

Addicionalment, aquests protocols són revisats i aprovats per les agències reguladores del medicament i els comitès d’ètica. Així doncs, quan participem en un assaig clínic, podem estar tranquils en que es realitzarà un seguiment molt estricte i detallat de la nostra salut i benestar, amb alts estàndards de qualitat.

A banda de la pandèmia de COVID-19, estem vivint una altra epidèmia: l’Alzheimer. Per això necessitem la col·laboració de la població general per trobar tractaments eficaços que retardin o disminueixen la seva progressió, i en un futur no llunyà, curar-lo.

La visió d’Ace Alzheimer Center Barcelona és que un dia l’Alzheimer sigui història, per això treballem per desenvolupar medicaments que siguin beneficiosos per a les persones amb deteriorament cognitiu. La nostra meta és preservar el que ens defineix com a persones: les nostres memòries.

¿Ens ajudes a aconseguir-ho?

Mira què fem i com ens pots ajudar.

DRA. CARLA ABDELNOUR

Directora adjunta de la Unitat d'Assajos Clínics d'Ace Alzheimer Center Barcelona

BLOG | Com comunicar-me amb una persona amb demència?

22/01/2021Sensibilització
En aquest post us donem 10 recomanacions per millorar la comunicació amb les persones amb demència