Ace:

Celebrem la setmana del donant de plasma

Cada any se celebra la Internacional Plasma Awareness Week, una setmana en la que se centra l’atenció en la importància de la donació de plasma. Des d’Ace Alzheimer Center Barcelona ens volem unir a aquesta iniciativa per conscienciar la societat dels beneficis i teràpies que existeixen gràcies a la donació de plasma.

Segur que us preguntareu, quina diferència existeix entre la donació de plasma i la donació de sang? Malgrat que ambdues accions són igual d’importants per salvar vides, hi ha grans diferències entre elles.

Donació de sang

La donació de sang es destina al tractament de malalties que produeixen anèmia, el tractament de diferents tipus de càncer o intervencions quirúrgiques.

Donar sang és molt senzill. Només necessites comptar amb bona salut, tenir una edat entre 18 i 70 anys i pesar més de 50 kg. El procés és ràpid i s’extrauen uns 450 cc de sang que als pocs dies ja està totalment recuperada.

Finalment, les dones poden donar fins a 3 vegades l’any i, en el cas dels homes, fins a 4 vegades l’any.

Donació de plasma

En canvi, si parlem de la donació de plasma, hi ha subtils diferències respecte a la donació de sang. En primer lloc, la donació de plasma es destina a diferents tractaments, entre ells, al tractament Ambar® que realitzem a Ace Alzheimer Center Barcelona i del que parlarem a continuació.

En segon lloc, el procés d’extracció del plasma és diferent. S’extreu sang, se separen les cèl·lules sanguínies mitjançant un separador cel·lular, es guarda el plasma i es retorna el restant per la mateixa via.

Aquest procés que pot semblar més complicat, en realitat no ho és, i un donant de plasma pot tornar a donar als 15 dies ja que la recuperació és molt més ràpida.

Un plasma que tracta l’Alzheimer

A Ace Alzheimer Center Barcelona comptem amb una nova unitat en la qual la principal missió és fer servir el plasma per tractar persones amb malaltia d'Alzheimer lleu i moderada.

En aquest centre apliquem el procediment Ambar®, conegut també com a recanvi plasmàtic o plasmafèresi. Retirem la sang de la persona amb Alzheimer, la centrifuguem per separar les cèl·lules, i li tornem substituint-lo per albúmina.

Aquest procediment ha demostrat ser molt eficaç per alentir el deteriorament cognitiu i allargar l'autonomia de les persones amb Alzheimer, ja que evita la deposició de proteïnes beta amiloide en el cervell, causants de les plaques senils que destrueixen les connexions neuronals.

Ace Alzheimer Center va participar des de l'inici al programa clínic dissenyat i dirigit per Grifols des de 2004 amb aquesta línia d'investigació, i que va culminar en un assaig clínic en el que els resultats es van publicar en una de les revistes més importants de el sector.

Al següent vídeo expliquem el procediment Ambar®.

Dona plasma per salvar vides

Ara que ja coneixes els beneficis i les aplicacions del plasma, t’animem a contactar amb el banc de sang de la teva comunitat autònoma per ser donant de plasma. Gràcies a això, ajudaràs a que persones amb Alzheimer o altres malalties, tinguin un futur.

La Fundació presenta els resultats d’AMBAR a l’EADC

12/04/2019Recerca
Fundació ACE ha participat aquesta setmana en la reunió bianual de l'European Alzheimer’s Disease Consortium (EADC) on ha presentat els resultats del projecte AMBAR, que obre una possible nova via de tractament per a l'Alzheimer.