Sala de premsa

NOTA INFORMATIVA
Barcelona, 25 d’octubre de 2019

En el transcurs d’una de les principals cites europees sobre demència

Festival Castell de Peralada i Fundació ACE presenten el projecte ‘Música per la Memòria’ a l’Alzheimer Europe 2019

·    Iniciativa per determinar els beneficis de la música en les persones amb Alzheimer i altres demències

·    Els experts de Fundació ACE asseguren que la música, l’art o la lectura són una font d’estímuls per a les persones amb deteriorament cognitiu

El Festival Castell de Peralada i Fundació ACE han presentat el projecte “Música per la Memòria” en el marc de la conferència Alzheimer Europe, trobada de referència per al sector de les demències que, enguany, se celebra els dies 24 i 25 d’octubre a La Haia. L’estudi, impulsat conjuntament per ambdues entitats, té com a objectiu principal analitzar la influència de la música en el benestar de les persones amb Alzheimer i altres tipus de demència.

El projecte, que consisteix en tot un seguit d’activitats agrupades en tres sessions anuals, va arrancar el passat mes de juliol amb l’organització d’un taller-concert basat en el Brindis de La Traviata del compositor italià Giuseppe Verdi. Gràcies a aquesta iniciativa, un grup d'usuaris del Centre i de l’Hospital de Dia de Fundació ACE, van tenir l’oportunitat de cantar conjuntament amb intèrprets professionals del cor Intermezzo.

Per portar a terme aquesta activitat, la Fundació va seleccionar prèviament una dotzena d’usuaris de la Unitat d’Atenció Diürna diagnosticats de demència en fase lleu i que mostren interès per a les activitats de participació social.

Per tal de poder participar en la iniciativa, els usuaris van assajar durant la setmana prèvia a l’acte, amb el suport d’una musicoterapeuta i del mateix personal especialitzat de la Unitat d’Atenció Diürna de l’entitat. Els usuaris van treballar la lletra i la melodia de La Traviata a base de repetició, amb un treball de dues hores diàries.

El fragment interpretat va ser analitzat, no només des d’una perspectiva musical, sinó també sociològicament, a través del seu context. En aquest sentit, als usuaris se’ls va explicar la història de la peça i del mateix Festival de Peralada.

Després del concert, l’equip d’atenció de Fundació ACE va poder avaluar en cada usuari la coneixença de l’obra, la retenció de dades produïda, i també la durada d’aquest record. Els resultats d’aquesta anàlisi es faran públics pròximament.

En paraules de la Isabel Suqué Mateu, presidenta de la Fundació Castell de Peralada, “La nostra Fundació creu fermament en el suport a la investigació i el tractament de l’Alzheimer, és per aquest motiu que hem creat aquest projecte, “Music for the Memory”, conjuntament.

La Dra. Mercè Boada, neuròloga i directora mèdica de la Fundació, sosté que “la música és una font molt important d’estimulació i d’emoció per a les persones que pateixen Alzheimer”. De fet, l’entitat aposta des de fa anys per dur a terme projectes relacionats amb l’art, la música i la literatura, conscients de l’impacte positiu que aquestes disciplines aporten a les persones afectades per demència.

Alzheimer Europe: trobada clau per al sector

La conferència d’Alzheimer Europe és una de les cites de referència del sector de l’Alzheimer i la demència a escala europea. Cada any reuneix un gran nombre de persones amb demència, cuidadors i voluntaris, així com els principals investigadors, responsables polítics, professionals de la salut i representants de les associacions d'aquest sector.

En el transcurs d’aquestes jornades, Fundació ACE també participarà en el projecte Neuronet, presentant els darrers avenços en els estudis MOPEAD i ADAPTED, dos projectes científics d’abast europeu liderats per la Fundació.

Sobre la Fundació Castell de Peralada

La Fundació Castell de Peralada és una fundació familiar creada el 1995 per la família Suqué Mateu i, més concretament, pel Sr. Artur Suqué i la Sra. Carmen Mateu. La fundació té la finalitat d’impulsar tot tipus d'activitats culturals, entre les quals destaca el Festival Internacional de Música Castell de  Peralada.

La fundació també dóna suport, promou i organitza activitats de caràcter assistencial, cívic i de foment de l'economia social que pugui desenvolupar la fundació directament o facilitant-ne la seva realització per part de tercers. D’altra banda, també té la finalitat de conservar i restaurar els béns de patrimoni històric integrat dins del conjunt del Castell de Peralada.

Fundació ACE s'uneix al consorci EPAD de prevenció de la demència

29/03/2019Sala de premsa
Fundació ACE s’ha incorporat a EPAD un consorci europeu que treballa per a la prevenció de l’Alzheimer a través d’un programa de recerca interdisciplinari.