NOTA INFORMATIVA
Barcelona, 25 de juny de 2020

La transformació de Fundació ACE, publicada per la revista Journal of Alzheimer’s Disease

Fundació ACE aconsegueix realitzar el 78% de les visites durant el confinament gràcies a la seva adaptació a la telemedicina

•    L'entitat s'adapta a la situació en temps rècord i passa de l'atenció presencial a la telemedicina en qüestió de dies

•    Les consultes es realitzen a través de plataformes de videoconferència com WhatsApp, Skype, Teams o Facetime i, en el cas de no ser possible, per telèfon

Fundació ACE, entitat dedicada al diagnòstic, tractament i investigació de l'Alzheimer, ha adaptat el seu model d'atenció al context provocat per la pandèmia de coronavirus SARS-COV-2, per tal de garantir la protecció, prevenció i seguretat dels seus professionals i les persones que cuiden i assegurar la continuïtat de l'atenció a les persones i les famílies. El procés d'adaptació de Fundació ACE ha estat publicat per la revista Journal of Alzheimer's Disease.

L'entitat, que va haver de tancar la Unitat d'Atenció Diürna i aturar l'activitat presencial de la Unitat de Memòria, va reformular tota la seva organització per implementar la telemedicina i seguir brindant els seus serveis als pacients, familiars i cuidadors.

Després de la declaració de l'estat d'alarma i un cop activades les consultes telemàtiques, es va registrar una caiguda sobtada en el nombre total de visites: mentre que al gener i febrer de 2020 la Unitat de Memòria va realitzar una mitjana de 657 visites setmanals, en la setmana posterior a l'inici del confinament es van realitzar 254 visites, és a dir, un 60% menys.

Després d'aquest descens inicial, l'activitat a la Unitat de Memòria va ser capaç d'assolir en sis setmanes -abans de l'24 d'abril-, el 78% de l'activitat regular, mostrant una tendència a assolir la normalitat amb 514 visites setmanals i acostant-se, així, a la xifra prèvia al brot. El 22% de visites restants no s'ha pogut realitzar per diferents motius, com la preferència de les famílies per realitzar consultes presencials o la manca de dispositius de telecomunicacions, entre altres.

Un model d'atenció adaptat

Aquestes xifres mostren la capacitat de Fundació ACE d'adaptar-se a la situació en un temps rècord. En qüestió de dies, l'entitat va passar d'un model d'atenció presencial amb un enfocament tradicional a un que es basa principalment en la telemedicina, de manera adaptada i individualitzada, en què l'atenció és brindada per una xarxa d’equip multidisciplinari de professionals totalment coordinats. Fundació ACE realitza les consultes a través de plataformes de videoconferència com WhatsApp, Skype, Teams o Facetime i, en el cas de no ser possible, per telèfon.

Per a això, va ser necessari adaptar els protocols d'avaluació neurològica, neuropsicològica i social a realitzar per videoconferència i, a més, l'entitat va realitzar una avaluació interna per conèixer com els professionals de Fundació ACE veien aquesta ràpida transició a la telemedicina. Per tal de mantenir les activitats programades, l'entitat va desenvolupar nous materials de suport i educació per a la salut per a aquest moment de crisi, va supervisar l'estat de salut dels 190 pacients de la Unitat d'Atenció Diürna a través de contactes telefònics diaris i l’equip de treball social va realitzar trucades proactives de suport psicosocial a cuidadors identificats amb major risc de vulnerabilitat.

La Dra. Mercè Boada, neuròloga, cofundadora i directora mèdica de Fundació ACE, afirma que "després de la incorporació amb èxit de la telemedicina, aquesta s'ha convertit en una opció d'atenció real. Permet als pacients i cuidadors escollir entre el format presencial o telemedicina segons la seva conveniència i, en el nostre model holístic, això es tradueix en una atenció inclusiva".

Afegeix, així mateix, que "aquesta transició cap a la telemedicina ens ha donat el context idoni per avaluar i millorar la nostra atenció. Amb aquest sistema podem realitzar una atenció de qualitat de la demència a persones que es troben en àrees rurals o distants que actualment no tenen fàcil accés a aquests serveis".

L’impacte en la investigació

Fundació ACE aposta fermament per la recerca i és un dels seus principals pilars. La situació va obligar a la Unitat d’Assajos Clínics a suspendre temporalment el reclutament de nous participants, així com tots els tractaments en curs. En aquests casos, es va analitzar individualment cada assaig per adaptar-se a la situació sense comprometre la validesa dels resultats.

Així, l'equip de Fundació ACE va realitzar trucades setmanals als 133 participants actius d'assajos clínics per controlar la seva salut i va establir un circuit específic per gestionar els esdeveniments adversos de l'assaig i les situacions sospitoses de COVID-19.

En aquest sentit, la Dra. Boada afirma que "la investigació és l'única manera que tenim al nostre abast per avançar en el coneixement i tractament d'aquesta demència".

Més informació en aquest enllaç.

Fundació ACE obre la primera línia telefònica per a cuidadors de persones amb Alzheimer durant el confinament

16/04/2020Sala de premsa
Davant la situació generada arran del coronavirus SARS-COV-2, Fundació ACE posa a disposició de la societat una línia telefònica d’informació i assessorament per a cuidadors i cuidadores de persones amb Alzheimer.