NOTA INFORMATIVA
Barcelona, 30 de juny de 2020

COVID-19 i malaltia d'Alzheimer

Les persones que superen la COVID-19 tenen més risc de desenvolupar malalties com l’Alzheimer

•    Diferents estudis científics indiquen que un 36% de les persones que han sobreviscut al virus desenvolupen problemes neurològics amb posterioritat

•    Fundació ACE alerta sobre la conveniència que les persones que han passat el virus demanin una revisió gratuïta de memòria, com a mecanisme per a la detecció precoç de l’Alzheimer

Les persones que sobreviuen a la COVID-19 es troben en alt risc per desenvolupar posteriorment patologies neurològiques i, en particular, la malaltia d’Alzheimer. Així ho indiquen diferents estudis científics d’àmbit europeu i internacional, segons els quals s’han observat problemes neurològics i evidències de deteriorament cognitiu en al voltant del 36% de persones que han sobreviscut al virus, tant les que patien afeccions neurològiques preexistents com aquelles que no les tenien. Aquesta és la principal conclusió dels estudis realitzats per investigadors de la Universitat de Bonn (Alemanya) i de les universitats de Massachusetts i Michigan (EUA), per una banda, de l’Hospital Universitari i la Universitat d’Estrasburg (França), per una altra, i de la Universitat George Mason de Virgínia.

Els estudis expressen que aquest risc de patir un problema neurològic pot provenir tant d’una infecció viral directa del sistema nerviós com de respostes immunitàries i inflamatòries secundàries. La inflamació sistèmica que han presentat molts afectats i afectades per COVID-19 està directament relacionada amb l’aparició de casos de deteriorament cognitiu, i, per tant, un major risc de patir Alzheimer en un futur.

Cal tenir en compte, a més, que les persones amb una mitjana d’edat de 60 anys han estat les més afectades pel coronavirus, segons les dades publicades diàriament per l’Institut de Salut Carlos III d’Espanya. Precisament, la malaltia ha incidit fins ara especialment en les persones amb l’edat en què es detecta habitualment el deteriorament cognitiu, fet que ha posat encara més en evidència la vulnerabilitat del col·lectiu.

Els estudis evidencien també que la COVID-19 ha ocasionat entre els afectats i afectades problemes neuropsiquiàtrics freqüents durant l’hospitalització i després de l’alta hospitalària, com insomni, deliris, confusió, depressió o ansietat. Aquests símptomes s’han observat en pacients a hospitals i clíniques d’Espanya, Itàlia, França i la Xina, segons els estudis.

Les persones que ja tenien Alzheimer o un altre tipus de demència o deteriorament cognitiu abans de declarar-se la crisi sanitària també han patit conseqüències com l’aïllament, la manca de control del tractament, pèrdua de visites mediques, aturada de les activitats d’estimulació cognitiva, sentiments de tristesa o la manca de comprensió de les mesures de distanciament físic.

Un projecte per a la detecció precoç

Davant d’aquesta situació, Fundació ACE- Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center posa èmfasi en la importància de la detecció precoç de l’Alzheimer entre les persones que han patit COVID-19 a través de mitjans com les revisions gratuïtes de memòria, que l’entitat porta a terme des de ja fa 12 anys.

Amb motiu de la crisi sanitària, aquestes revisions s’han adaptat i s’estan portant a terme a través de videotrucada. Qualsevol persona de més de 50 anys pot sol·licitar la seva pròpia revisió de memòria a través del correu memoria@fundacioace.org o del telèfon 93 430 47 20.

"La situació actual pot provocar estrès i emocions que no tenim habitualment i que poden provocar que ens preocupem pel nostre rendiment cognitiu", afirma la Dra. Mercè Boada, directora mèdica i cofundadora de Fundació ACE. "Volem que les persones que es preocupen per la seva memòria estiguin tranquil·les, i per això posem a la seva disposició les revisions de memòria gratuïtes”.

Només durant el 2019, un total de 402 persones han estat ateses a la Unitat de Diagnòstic de la Fundació -integrada per neuròlegs, neuropsicòlegs i psicòlegs- en el marc de les visites gratuïtes programades, xifra que dobla les revisions de memòria realitzades el 2018, un total de 196. Les persones que han acudit a Fundació ACE per revisar-se la memòria gratuïtament han rebut una avaluació completa del seu rendiment cognitiu.

Davant d'una malaltia per a la qual a dia d'avui no hi ha cura i que afecta cada vegada a més persones, realitzar un diagnòstic de la demència en fases lleus, quan encara s'és a temps d'actuar, és una prioritat tant per a la societat com per a Fundació ACE.

La Dra. Boada insisteix en què "revisar la nostra memòria hauria de tenir la mateixa importància que una anàlisi de sucre o de colesterol". En aquest sentit, la Dra. Boada recorda que "la detecció precoç de la malaltia és fonamental, ja que ens dona l'oportunitat d'actuar en la seva progressió".

Estudi sobre els efectes de la COVID-19

El fet que les persones que sobreviuen a la COVID-19 es troben en alt risc per desenvolupar posteriorment Alzheimer és la hipòtesi principal en què es basa un estudi que han iniciat recentment els experts de la Unitat de Memòria de Fundació ACE.

L’estudi, que es perllongarà durant 12 mesos, té com a objectius avaluar la presència de símptomes neurològics en la fase aguda de la infecció per COVID-19 en aquells usuaris i usuàries de la clínica de memòria amb deteriorament cognitiu i determinar l’impacte del virus en la seva progressió.

Més informació en aquest enllaç.

Fundació ACE obre la primera línia telefònica per a cuidadors de persones amb Alzheimer durant el confinament

16/04/2020Sala de premsa
Davant la situació generada arran del coronavirus SARS-COV-2, Fundació ACE posa a disposició de la societat una línia telefònica d’informació i assessorament per a cuidadors i cuidadores de persones amb Alzheimer.