Ace:

Ace Alzheimer Center participa en un projecte per detectar l'Alzheimer a través de la veu

Ace Alzheimer Center Barcelona col·labora amb la Fundació per a la Recerca de Medicaments contra l'Alzheimer (ADDF) en una iniciativa anomenada SpeechDx. L'objectiu és avançar en la monitorització i la detecció precoç de la malaltia d'Alzheimer a través d'un repositori global de dades de veu. Es preveu que l'estudi tingui una durada de tres anys i que hi participin més de 2600 persones de diferents països, 400 pacients d'Ace.

Es tracta del primer estudi d'aquestes característiques a nivell internacional i el més gran a ajudar a avançar en la detecció primerenca i la monitorització de l'Alzheimer. Miren Jone Gurruchaga, directora general d'Ace Alzheimer Center, apunta que “per aconseguir un diagnòstic precoç de la malaltia, és clau que les entitats de salut col·laborin per avançar en la integració de la tecnologia a la medicina”.

Com pot arribar a ser la parla un marcador del deteriorament cognitiu?

Reiteracions, lentitud, divagació o empobriment lèxic són alguns patrons de la parla i del llenguatge que poden indicar i predir el deteriorament cognitiu associat amb l'Alzheimer. Fins ara, les eines que han capturat aquests canvis han estat limitades. Gràcies a l'avenç de la Intel·ligència artificial i de l'aprenentatge automàtic, és possible registrar aquests canvis a la veu i la parla, imperceptibles a l'orella humana, com una nova classe de biomarcadors que permeten detectar l'Alzheimer.

El doctor Sergi Valero, subdirector de recerca d'Ace Alzheimer Center Barcelona, investiga per relacionar el llenguatge espontani amb l'acumulació de la proteïna beta amiloide al cervell. “La nostra experiència amb el llenguatge espontani és molt positiva. Són proves que el pacient pot fer de forma ràpida i no invasiva ja sigui en entorn clínic oa casa seva,” afirma Valero. "Això permet a més que es pugui integrar la informació de la parla i les seves propietats amb el diagnòstic que se'ls duu a terme."

Els participants d'aquest estudi, pacients que tenen diferents graus de deteriorament cognitiu, comptaran amb una aplicació de SpeechDx en tauletes portàtils que capturarà les dades de veu. Mitjançant un protocol estandarditzat, es recolliran mostres de diferents idiomes, accents, components de la parla i llenguatge i condicions de malaltia.

Mirant cap al futur de la investigació

En signar aquest acord, Ace Alzheimer Center Barcelona es converteix en un actor clau en l'esforç per crear un conjunt de dades de parla i llenguatge que pugui servir en el futur a la comunitat científica ia les indústries biotecnològica i farmacèutica a través de la plataforma de intercanvi de dades i anàlisi de la Iniciativa de Dades sobre la Malaltia d'Alzheimer L'ús d'aquest magatzem de dades serà fonamental en el desenvolupament d'algoritmes i eines de diagnòstic no invasives i accessibles per a la detecció primerenca de l'Alzheimer.

Ace Alzheimer Center participa juntament amb altres institucions destacades com la Universitat de Boston, la Universitat Emorty, el Barcelona Brain Health Initiative i el BarcelonaBeta Brain Research Center, amb el propòsit d'aconseguir un avenç significatiu en la detecció primerenca d'una malaltia que afecta milions de persones a tot el món.

Per a més informació sobre l'estudi SpeechDx, us convidem a explorar la plataforma de la Iniciativa de Dades sobre la Malaltia d'Alzheimer (ADDI).

ADAPTED, un projecte europeu de recerca genètica

17/02/2017Recerca
ADAPTED, un projecte europeu de recerca genètica   Fundació ACE ha estat escollida pel consorci europeu Iniciativa de Medicaments Innovadors (...